Hanzelijn vanaf zondag weer in gebruik na herstelwerkzaamheden

De Hanzelijn zal op 11 december weer in gebruik worden genomen na herstel van de schade. (Foto: Pjedro22)
De Hanzelijn zal op 11 december weer in gebruik worden genomen na herstel van de schade. (Foto: Pjedro22)

Vanaf zondag 11 december rijden er weer treinen over de Hanzelijn tussen Lelystad Centrum en Dronten. De afgelopen tijd was hier geen treinverkeer doordat er in september vanwege een kortsluiting een hoogspanningskabel van netbeheerder TenneT in de buurt van Swifterbant op de bovenleiding terecht kwam.

De schade was aanzienlijk omdat veel elektronische apparatuur over een lengte van vele kilometers beschadigd zijn geraakt door de hoge spanning. ProRail heeft hard gewerkt om de aangerichte schade te herstellen. Kabels en schakelaars brandden door, relaiskasten raakten defect en ook ondergronds ontstond veel schade.

Indienststelling

"Vanaf zondag ontvangen we de reizigers op de Hanzelijn weer met open armen. Deze lijn is een belangrijke verbinding tussen het noorden en de Randstad. Ondanks dat ProRail hard aan het werk was om de schade te herstellen, was het een pittige tijd voor onze reizigers en collega’s. We zijn blij dat de werkzaamheden zaterdag zijn afgerond en dat we op het traject dat noord en west verbindt, weer treinen kunnen rijden.", aldus Irma Winkenius, regiodirecteur NS Randstad-Noord.

De indienststelling van het spoor komt op een bijzonder moment, want vanaf dit moment is het net iets meer dan tien jaar geleden dat de Hanzelijn naar Zwolle geopend werd. Om deze reden trakteert de NS reizigers die op 11 en 12 december in de ochtend over de Hanzelijn reizen met iets lekkers. 

Alternatieve route

Tijdens de herstelwerkzaamheden zette NS vervangend busvervoer in tussen Lelystad Centrum en Dronten. Ook was het voor reizigers uit/naar het noorden naar/uit de Randstad mogelijk om gebruik te maken van de alternatieve route Zwolle - Amersfoort Centraal. Hierdoor kregen reizigers te maken met langere reistijden en drukkere treinen.

NS geeft aan het vervelend te vinden voor reizigers die hier de afgelopen tijd mee te maken kregen. "We zijn blij dat reizigers weer met ons kunnen reizen op de manier die ze van ons gewend zijn."