NS ziet stijgende belangstelling voor treinjobs
De NS ziet groeiende belangstelling voor het werk als machinist of conducteur bij NS. Volgens hun nemen de sollicitaties toe, per week zijn er honderden gesprekken, bijeenkomsten worden goed bezocht en de opleidingen draaien met goed gevulde klassen. Tussen juli en november zijn er 184 conducteurs en 240 machinisten aangenomen.
De vervoerder benadrukt hierin wel dat het nog even duurt voordat de reizigers er wat van zullen merken. Ook geven ze aan dat ze de komende tijd stevig blijven doorwerven, vooral in de Randstad en het midden van het land. Eerder dit jaar hebben ze onder meer een simulator ingezet op diverse stations waarin mensen konden ervaren wat het beroep als machinist nu precies is.
Stijging
Dankzij gerichte campagnes en bijeenkomsten, merkt NS al een forse stijging van het aantal sollicitanten. Met kandidaat-conducteurs, de functie waaraan de behoefte bij NS het grootst is, vinden per week zo'n 160 gesprekken plaats. Tussen juli en november zijn er 184 conducteurs aangenomen. Ook zijn er tussen juli en november 240 machinisten bijgekomen. Standplaatsen buiten de randstad scoren hoog in aanmeldingen. Voor beide treinjobs zijn er nog altijd veel meer mensen nodig, met name uit de omgeving van Utrecht, Rotterdam, Amsterdam, Den Haag, Amersfoort en Lelystad.
Effect later
Nieuw treinpersoneel krijgt eerst een volledig betaalde opleiding. De machinisten en conducteurs zullen daarom pas na enige maanden op de treinen werken. Het effect op de dienstregeling merken reizigers daarom pas later. De spoorvervoerder neemt intussen nog andere maatregelen om de dienstregeling in de eerste helft van 2023 verder te verstevigen. Zo benadert NS gepensioneerden of ze niet nog even willen doorwerken en onderzoekt het of kantoorcollega's tijdelijk een deel van hun werkweek op de treinen kunnen assisteren. Ook huurt NS beveiligingspersoneel in voor deze taak.
Behoefte
Om de vele honderdduizenden treinreizigers per dag te kunnen vervoeren, beschikt NS over 6.000 voltijdbanen voor conducteurs en machinisten op 28 standplaatsen, verspreid over Nederland. Voor die banen heeft NS eind 2022 nog altijd zo’n 400 mensen tekort. Hoofdoorzaken van de grote behoefte zijn: enorme krapte op de arbeidsmarkt, grotere uitstroom, interne doorstroom en hoger ziekteverzuim. Om vertrek van collega's te compenseren moet NS in 2023 alleen al 500 mensen werven.