Arriva aast op concessie Zwolle en Groningen

 (Foto: Treinenweb)
(Foto: Treinenweb)

Vervoerder Arriva wil vanaf 2025 treinen laten rijden tussen Groningen en Zwolle. Dat schrijft RTV Noord. Momenteel is de NS uitbater in de hoofdrailconcessie die voor deze spoorlijn geldt. Arriva heeft inmiddels bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM)  een aanvraag ingediend om gebruik te mogen maken van dit spoor. Sinds 1 januari 2019 is dat mogelijk door de 'open toegang' op het spoor.

Het is niet de eerste keer dat Arriva gebruik wilt maken van het hoofdrailnet. Binnenkort gebruiken ze voor het eerst de mogelijkheid door op vrijdagnacht tussen Groningen en Schiphol en tussen Maastricht en Schiphol een nachttrein te laten rijden.

Voor gebruik van het hoofdrailnet gelden er wel voorwaarden: zo mag een extra passagiersdienst het economisch evenwicht van een bestaande concessie niet in gevaar brengen. De ACM beoordeelt plannen van vervoerders daarop. Ook moet er ruimte voor zijn het spoor. In het geval van de nachttrein is dit mogelijk omdat er in de nacht bijna geen treinen op het spoor rijden.

Dienstregeling

Arriva wil de hele dag treinen laten rijden tussen Groningen en Zwolle. Er zullen stoptreinen en sneltreinen gaan rijden. Ook is het de bedoeling dat er op Staphorst een station zal worden aangelegd. Arriva wil voor de dienst haar bestaande treinen gebruiken. Wel zijn ze nog zoek naar personeel. "We zijn er hard mee bezig om extra mensen te werven", zegt een Arriva-woordvoerder tegenover RTV Noord. "De arbeidsmarkt is tegen die tijd mogelijk heel anders, dus daar kunnen we nu nog weinig zinnigs over zeggen."

De kosten voor de rit zullen even veel moeten gaan kosten als bij NS. Ook alle abonnementen zullen geldig zijn om mee te reizen.