Treinen rijden langzamer over HSL vanwege schade aan viaduct
Veel treinen op de HSL zijn de komende maanden vertraagd vanwege schade aan een viaduct ter hoogte van Rijpwetering. Dat heeft ProRail donderdag bekend gemaakt. Om deze reden laat de spoorbeheerder de treinen over een deel van het traject tijdelijk langzamer rijden. Voor reizigers betekent dit dat een kleine vertraging.
De schade aan het viaduct werd eind oktober aangetroffen. Het gaat om scheuren in de lassen van het bouwwerk die afkomstig zijn van een ontwerpfout, tijdens de aanleg van de brug ten tijde dat de HSL aangelegd werd.
Snelheidsbeperking
Om ervoor te zorgen dat de schade niet groter wordt, is de snelheid van treinen op dat deel van het spoor verlaagd tot 80 kilometer per uur. Normaal rijdt de Intercity Direct daar 160 kilometer per uur en de Thalys zelfs 300 km/u. Met 80 kilometer per uur verzekert ProRail dat de treinen veilig over het spoor kunnen rijden. Deze verlaagde snelheid zorgt voor ongeveer drie minuten vertraging voor IC Direct treinen en vijf á zes minuten voor de Thalys en Eurostar
In het gebied rondom het viaduct zijn over een lengte van ongeveer acht kilometer nog negen anderen bouwconstructies die op dezelfde manier zijn ontworpen. Deze worden onderzocht om zeker te zijn dat daar ook geen scheuren ontstaan. Daarom is besloten de snelheid in dit gebied te verlagen naar 160 kilometer per uur.
Veiligheid prioriteit
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft ProRail en NS de opdracht gegeven ervoor te zorgen minimaal 82,1% van de reizigers op de HSL niet meer dan vijf minuten vertraging op loopt. ProRail betreurt dat deze doelstelling niet gehaald kan worden in dit jaar. "Dat vinden wij vooral voor reizigers erg vervelend, maar de veiligheid op het spoor heeft ten alle tijden prioriteit. We werken er, samen met de betrokken partners, aan om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen."