ProRail: Koperdiefstallen in 2022 opnieuw historisch laag

Het aantal koperdiefstallen lag in 2022 opnieuw historisch laag. (Foto: Treinenweb )
Het aantal koperdiefstallen lag in 2022 opnieuw historisch laag. (Foto: Treinenweb )

Het aantal keren dat er koper gestolen werd langs het spoor is in 2022 historisch laag. Dat heeft ProRail maandag bekend gemaakt. Waar het hoogtepunt in 2012 nog op ruim 500 keren lag, lag het in het afgelopen jaar op 12 keer.

Hoewel het aantal koperdiefstallen aanzienlijk gedaald is blijft ProRail zich inzetten om diefstal tegen te gaan. De overlast voor reizigers is namelijk erg groot. Ook de kosten voor ProRail en de risico’s voor de dieven zijn hoog. Maandag reden er tot ongeveer half 10 's ochtends minder intercity’s tussen Eindhoven en Amsterdam als gevolg van de koperdiefstal.

Rudy Kemper, programmamanager bij ProRail: “Er is uiteindelijk een paar meter kabel gestolen. Dat levert bijna niks op en door afspraken met de metaalbranche is het bovendien erg lastig om de buit te verkopen. Als je daar alle overlast en risico bij optelt, kun je wel stellen dat dit een erg kwalijke zaak is."

Daling

Maar tegenwoordig komt dit een stuk minder vaak voor, in 2021 was er sprake van 32 koperdiefstallen per jaar. Het hoogtepunt van de koperdiefstal op het spoor werd in 2011 bereikt. Dat jaar werd er ruim 516 keer geprobeerd koper te stelen.

De daling komt door een aantal maatregelen die er genomen zijn. Kemper legt het uit: "We zetten verschillende maatregelen in, waardoor het voor koperdieven steeds lastiger wordt. Die aanpak is effectief, zo blijkt uit deze stevige afname. Dit komt bijvoorbeeld door cameratoezicht, maar ook door het gebruik van bewegingsdetectie op risicolocaties. Als daar iets beweegt, gaan we er direct naartoe en kunnen we voorkomen dat er geknipt wordt in de kabels. In die gevallen is er ook geen overlast voor reizigers."

Al eerder gingen ProRail, het ministerie van Justitie & Veiligheid, de metaalbranche en het Openbaar Ministerie nauw samenwerken met actie ‘Koperslag’. Zo is het voor schroothandels verplicht geworden om naar een identiteitskaart te vragen als iemand koper aanbiedt. De Metaal Recycling Federatie verspreidt berichten onder schroothandelaren wanneer bijvoorbeeld koperen kunstwerken of urnen van begraafplaatsen zijn gestolen. Ook is er zichtbare en onzichtbare bewaking langs het spoor, en worden er anti-loop matten op het spoor gelegd om mensen van het spoor te houden.

Bron: ProRail