Luxemburgse CFL start test- en toelatingsritten voor Alstom Coradia Stream

De Alstom Coradia Stream HC voor het Luxemburgse CFL. (Foto: CFL)
De Alstom Coradia Stream HC voor het Luxemburgse CFL. (Foto: CFL)

De eerste dubbeldeks Coradia Stream van Alstom zal aan zijn toelatingstesten beginnen bij Luxemburgse spoorwegen (CFL). Het gaat om de Coradia Stream High Capacity die in zijn geheel zowel enkel- als dubbeldeks is. In totaal zijn er 36 treinen besteld die gefaseerd vanaf 2024 in dienst zullen gaan.

Het eerste treinstel met het nummer 2403 rolde op vrijdag 6 januari de werkplaats van CFL binnen in Luxembourg-Bonnevoie. Samen met vicepremier en minister van Mobiliteit en Openbare Werken namen François Bausch, de voorzitter van de raad van bestuur van de CFL, Jeannot Waringo en de CEO van de CFL, Marc Wengler, de eerste van de 34 bestelde treinstellen in ontvangst. Al eerder werd het treinstel voor het aanwezige publiek bij InnoTrans in Berlijn al gepresenteerd. Er zullen uiteindelijk 22 driedelige en 12 zesdelige stellen op het Luxemburgse spoor gaan rijden.

De enkeldeks variant van deze trein wordt bij de NS ingezet onder de naam ICNG. Deze zal naar verwachting in het tweede kwartaal van dit jaar op het Nederlandse spoor gaan rijden.

Testritten

De trein werd in de afgelopen periode al getest op het Belgische net waar deze ook op de grensoverschrijdende verbinding zal worden gebruikt. In februari zullen de testen in Frankrijk met goed resultaat bëeindigd moeten worden. De testritten voor de toelating in Luxemburg zullen tot eind maart duren. De toelating zal plaatsvinden bij het Europees spoorbureau ERA die onderdeel is van de Europese Unie. Als onderdeel van de benodigde testritten zal de trein in diverse samenstellingen gaan rijden, wat betekent dat er op termijn nog een aantal stellen trein zullen volgen.

Bij de testen en toelaten zijn fabrikant Alstom, het certificatiebedrijf Certifer/Belgorail, de ACF (Administration des Chemins de Fer Luxembourgeoise) en het ERA betrokken.

Automatisch rijden

De trein is voorzien van ATO op level 2, waarbij de treinen deels geautomatiseerd kunnen rijden. Deze mogelijkheid is op de valreep van de fabricage nog toegevoegd aan de bestelling die in 2018 plaatsvond. Dit systeem zal werken in samenwerking met het ETCS-systeem. De machinist zal wel achter de knoppen in de cabine blijven zitten, maar zal straks minder handelingen hoeven uit te voeren zodat de trein vanzelf kan op energiezuinige wijze kan optrekken en afremmen.