Sporenemplacement Leeuwarden gaat op de schop
Spoorbeheerder Prorail en aannemersbedrijf Strukton Rail zullen het sporenemplacement op station Leeuwarden onder handen gaan nemen. Op termijn zullen er sporen worden vernieuwd, verwijderd, worden er overbodige wissels vernieuwd of verwijderd en gaat de bovenleiding op de schop.
Het contract voor de ombouw is donderdag officieel getekend tussen beide partijen. De ombouw van het emplacement Leeuwarden duurt twee jaar en wordt uitgevoerd in opdracht van de provincie Fryslân en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Er komen vier lange service- en opstelsporen met daartussen twee onderhoudsperrons voor onder meer het schoonmaakpersoneel. Ook komen er nieuwe drainage- en watervoorzieningen. Verder zullen de sporen rondom het Friese station op de schop gaan, worden er wissels verwijderd en zullen er wissels omgebouwd worden met elektrische verwarming.
Met het verleggen van de sporen naar de perrons 1 en 2 moet er een snelheidsverhoging mogelijk worden gemaakt, waarmee in de spits een kwartierdienst kan worden gereden tussen Sneek en Leeuwarden en verbetert de overstap op station Leeuwarden.
John Voppen, CEO ProRail: "Samen met Strukton verbeteren we emplacement Leeuwarden. De verbeterde infrastructuur zorgt voor een betere dienstregeling en daarmee voor meer duurzame mobiliteit per spoor. De aanpassingen leveren voordelen op voor reizigers én gebruikers van het emplacement."
Het komende half jaar zullen ProRail en Strukton voorbereidingen treffen voor het project. Later dit jaar wordt er meer bekend gemaakt over de periodes van de werkzaamheden.