Regionale vervoerders dreigen bod loonsverhoging van tafel te halen
De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) geeft de vakbonden FNV en CNV nog tot en met dinsdag 31 januari de tijd in te gaan op haar laatste voorstel voor de nieuwe cao in het streekvervoer. Mocht hier geen gehoor aan worden gegeven dreigen de werkgevers de loonsverhoging van 8 procent voor 2023 van tafel te vegen.
Afgelopen woensdag dreigden de vakbonden met een ultimatum, waarop ze aangeven vanaf maandag 6 februari 5 dagen lang te staken. De oproep had betrekking op 13.000 werknemers met de multimodaal coa in het regionale vervoer. De CNV eist onder meer "een stevige loonsverhoging, een goede ouderenregeling en een aanpak van de hoge werkdruk”. Ook de FNV geeft gemeld zich aan te sluiten bij de staking.
VWOV: "Wij bieden compleet pakket"
De VWOW die verantwoordelijk is voor de werknemers van Arriva, EBS, Keolis, RET, Transdev en Qbuzz is niet te spreken over de acties van de vakbonden. "FNV heeft niet met haar leden overlegd, maar is na ons voorstel een dag later meteen gaan staken. CNV ook niet; zij vroeg haar leden alleen naar de actiebereidheid. De vakbonden zijn weggelopen bij het overleg en blokkeren zo een enorme stap in de arbeidsvoorwaarden voor de hele sector.", laat VWOV-voorzitter Fred Kagie weten tegenover De Telegraaf.
"We willen dat het gaat om de inhoud. We bieden een goed en compleet pakket, dat inclusief andere maatregelen gelijk staat aan een verbetering van de arbeidsvoorwaarden van 11%. Het cao-voorstel wat er ligt, is bovengemiddeld hoog. Het is bovendien gedaan door bedrijven in een sector die na twee coronajaren geen reserve heeft. Dit is de grens van het haalbare. We vragen bonden met nadruk om hiervoor niet weg te lopen, maar om onze werknemers deze stappen te gunnen en te gaan voor rust in onze branche en zekerheid voor de reizigers", vervolgt Kagie.
Volgens Kagie is het echt het laatste bod die namens de VWOW op tafel ligt waar de vakbonden het mee moeten doen. "Misschien komen er dan weer stakingen, maar we gaan dan niet opnieuw in overleg. Het openbaar vervoer verstoren met een aangeboden pakket van 11 procent is niet uit te leggen naar onze werknemers en naar reizigers.", legt hij uit. "Bovendien is de stakingsbereidheid in onze sector niet zo hoog als de bonden doen voorkomen. Ook als de totale impact meevalt, en het ov deels blijft rijden, zijn de reizigers van wie de bus niet rijdt toch de dupe. Stakingen duperen reizigers op de dag zelf, maar ze hebben ook effect op het behoud van reizigers op de lange termijn.", vervolgt hij tegenover de krant.