Aantal goederentreinen bereikte recordhoogte in 2022
Het aantal goederentreinen heeft in 2022 een recordhoogte behaald. De heeft ProRail dinsdag bekend gemaakt in een openbaar rapport. Een van de grote invloeden is de oorlog in de Oekraïne, maar ook nieuwe shuttlediensten zijn de oorzaak van de stijging.
ProRail is voorstander van het goederenvervoer via het spoor. Volgens de spoorbeheerder is het een van de veiligste vormen van vervoer en is daarnaast zeer duurzaam. Een goederentrein vervangt ongeveer 50 vrachtwagens.
De meeste goederentreinen vertrokken uit Rotterdam, waar de grootste haven van Europa gevestigd is. De grootste groei van het spoorgoederenvervoer zag ProRail in en rond Venlo.
Invloed van oorlog in Oekraïne
De oorlog in Oekraïne heeft invloed op het spoorgoederenvervoer. Zo is het aantal kolentreinen dat voornamelijk naar Duitsland en Polen rijden met ongeveer 25 procent gestegen. De aanvoer van Russisch gas kwam stil te liggen waardoor Europa andere energiebronnen moest zoeken. Dat zorgde voor een totaal van bijna 3900 beladen kolentreinen door Nederland, dat zijn er bijna 1000 meer dan het jaar ervoor. Maar de oorlog zorgt ook voor minder treinen die vanuit China, over de zijderoute via Rusland, naar Nederland komen. Die aanvoer is meer dan gehalveerd.
Meer intermodale treinen
Het aantal intermodale treinen neemt steeds verder toe. Door innovaties kunnen ook trailers, naast containers, steeds makkelijker per spoor vervoerd worden. Nieuwe shuttle-diensten zijn opgestart of de frequentie van bestaande diensten verhoogd, bijvoorbeeld tussen Rotterdam en Polen.
De spoorterminal op Trade Port Noord bij Venlo werd in 2021 in gebruik genomen. Vanaf deze terminal zagen we in 2022 een aantal nieuwe verbindingen starten, onder meer naar Italië.
Naar het buitenland
De meeste goederentreinen die Nederland verlaten, gaan naar bestemmingen in Duitsland of verder. Dat waren er afgelopen jaar bijna 50.000, een groei van 7 procent. 55 Procent daarvan verlaat ons land via Zevenaar. Het overgrote deel van die treinen bereikt Zevenaar via de Betuweroute (95 procent). Het treinverkeer richting België is afgenomen. Dat komt voornamelijk doordat er minder treinen vanuit Sas van Gent richting België vertrokken.
Groei ondanks omleidingen
Er reden in 2022 meer goederentreinen door Nederland en dat terwijl er tegelijkertijd veel aan het spoor gewerkt is. Werkzaamheden aan het derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen zorgden voor veel hinder. Maar ook op de Brabantroute, Bentheimroute en op de Havenspoorlijn zijn veel werkzaamheden verricht om het spoor ook in de toekomst beschikbaar te houden.