Stadler levert nieuwe generatie 'FlirtNex' aan Noorwegen
De Noorse reizigersvervoerder Norske Tog zal over enkele jaren een nieuwe generatie langeafstandstrein gaan exploiteren. Om dit mogelijk te maken heeft is er een contract ondertekend met Stadler voor de levering van een aangepast model van de FLIRT. De FLIRTNEX zal zich onderscheiden met slaapcoupe's, coupé's met verstelbare stoelen, en bagageruimte.
Het staatsbedrijf ROSCO heeft het contract getekend met Stadler Rail voor de fabricage en levering van 17 treinstellen. Alstom, CAF en Talgo waren de andere deelnemers aan de aanbesteding, maar uiteindelijk diegenen die buiten de boot vielen. Het contract heeft een waarde van 730 miljoen euro waarbij er ruimte is voor een vervolgorder tot maximaal 83 stellen.
Nieuwe generatie
De productie van de Flirtnex start in 2024 en de levering aan Noorwegen voor testen zal plaatsvinden in 2025. De eerste treinen zullen vanaf 2026 in dienst worden genomen op de Bergen-lijn. Ze zullen de huidige vloot vervangen die het einde van zijn levensduur nadert.
De Flirtnex is, zoals de naam al doet vermoeden, afgeleid van het populaire Flirt-platform van Stadler. Het lijkt erop dat ze met 'Nex' de term 'Next Generation', de volgende generatie Flirt, willen aanduiden. De aangekochte vloot is bestemd voor zowel geëlektrificeerde als niet-geëlektrificeerde trajecten. Het is nog niet bekend welke vorm van tractie er gebruikt zal worden op de niet-geëlektrificeerde trajecten. Stadler heeft zowel ervaring met batterij-tractie, waterstof als (HVO) dieselelektrisch.
De topsnelheid van de trein zal 200 kilometer per uur zijn. In totaal zal een trein uit acht delen bestaan die in totoaal 542 passagiers kunnen vervoeren. Het comfort laat geen wensen over omdat deze bestaat uit verstelbare stoelen, flexibele slaapcoupés, een bistro, gezinsvoorzieningen, een speelruimte voor kinderen en veel bagageruimte. Dit alles is volgens de Noorse vervoerder nodig om het reizen over lange afstanden aantrekkelijker te maken.
De komende periode zal het ontwerp van de trein nog onderhevig zijn aan aanpassingen, waarna uiteindelijk de productie van start zal gaan. De getoonde afbeeldingen in dit artikel zullen daarom niet definitief zijn.
Focus op nachtreizen
Norske Tog stelt dat de nieuwe treinen een breder assortiment aan overnachtingsmogelijkheden zullen hebben, waaronder couchettes, coupés met 2 bedden en coupés met 4 bedden. Overdag kunnen de slaapcabines worden omgebouwd tot gesloten zitgedeeltes voor familie- en zakenreizigers, terwijl de ligstoelen de hele dag kunnen worden gebruikt.