NS vertrekt na 20 jaar uit Verenigd Koninkrijk
De NS heeft afscheid genomen van Abellio in het Verenigd Koninkrijk. De Britse tak is nu verkocht aan het Britse management. Dat nieuws heeft de NS afgelopen dinsdag intern bekend gemaakt, en werd door het ANP naar buiten gebracht.
Met de stap komt er een einde het dochterbedrijf van de NS die sinds 2003 actief was in het Verenigd Koninkrijk. De NS was lange periode een grote speler in buurlanden, maar heeft enkele jaren geleden besloten om zich meer op Nederland te richten. Daarnaast leed Abellio ook verlies in Duitsland, terwijl het in Schotland onder vuur kwam te liggen omdat er niet aan de prestatie-eisen voldaan kon worden.
Het ziet er naar uit dat de NS niet zo snel meer investeringen zal doen in het buitenland. Afgelopen zomer stelde minister Sigrid Kaag van Financiën dat deze alleen nog mogen plaatsvinden indien ze bijdragen aan het publieke belang van Nederland. Zo reed tot het voorjaar van 2022 Abellio op het Duits spoorwegnet met onder meer een grensoverschrijdende verbinding (RE19) tussen Arnhem en Düsseldorf. Vanwege een faillisement van Abellio in deze concessie is deze spoorlijn nu echter in handen van VIAS. Elders in Duitsland, in de omgeving van Magdeburg, rijdt Abellio nog wel omdat die onder een andere concessie valt.
Verkoop
De verkoop van Abellio UK levert de NS minimaal 15 miljoen euro op. Dit kan nog oplopen tot 25 miljoen euro wat afhankelijk is van de presaties van de buitenlandse tak. Daarnaast lopen er ook nog verschillende claimprocedures uit het Verenigd Koninkrijk, waardoor het precieze bedrag nog niet duidelijk is. Naar verwachting bedraagt het positieve resultaat 100 tot 180 miljoen euro, is de schatting.
De verkoop van Abellio UK werd enkele jaren geleden al bekend gemaakt. Uiteindelijk werd in de zomer van 2022 bekend dat Abellio overgenomen zal worden door het Britse management. Inmiddels hebben de transportautoriteiten ook ingestemd met de verkoop.