Treinbotsing Griekenland mogelijk oorzaak door technisch falen

 (Foto: Pixabay)
(Foto: Pixabay)

De fatale treinbotsing in Griekenland is ontstaan door een "tragische menselijke fout" als gevolg door mogelijk technisch falen van een veiligheidssysteem. Dat heeft premier Kyriakos Mitsotakis bekend gemaakt. Een stationschef van station Larissa, die verantwoordelijk is voor de seinen, is inmiddels opgepakt op verdenking van nalatigheid.

De treinbotsing vond in de nacht van dinsdag op woensdag plaats. Een goederentrein en een passagierstrein reden frontaal op elkaar in, met 43 doden en ruim 50 gewonden als gevolg. Dit aantal zal de komende tijd waarschijnlijk nog verder stijgen. Ook brak er brand uit in een aantal ontspoorde wagons. De Griekse premier heeft de rampplek bezocht en zijn medeleven betuigd aan de slachtoffers en de nabestaanden. Ook heeft hij opdracht gegeven voor onderzoek naar de catastrofale ramp

Technisch falen

Een stationschef van het station Larissa, die verantwoordelijk is voor de seinen, is inmiddels opgepakt op verdenking van nalatigheid. Hij ontkent echter schuld en legt de oorzaak bij technisch falen. De Griekse krant Kathimerini stelt dat het beveiligingssysteem op het spoor al negen jaar stuk was vanwege schade. Er zouden in die periode al zeven reparaties gepland zijn, maar deze zouden zijn uitgesteld. Het beveiligingssysteem zou verder niet verouderd zijn geweest, en werd in het begin van deze eeuw op advies van de Europese Unie ingevoerd.

Protestacties

Naar aanleiding van het ongeval hebben spoorwegmedewerkers donderdag, uit protest vanwege de slechte kwaliteit van het spoor, het werk neergelegd. De acties zouden uit de hand zijn gelopen waarbij er met stenen naar het hoofdkantoor gegoid werd. De politie moest uiteindelijk met traangas en flitsgranaten de menigte uit elkaar drijven.

De Griekse spoorwegen worden geëxploiteerd door het Italiaanse staatsspoorbedrijf Ferrovie dello Stato Italiane (FS).