ProRail start opnieuw aanbesteding voor vernieuwing van Maaslijn
ProRail heeft opnieuw de aanbesteding voor de elektrificatie en spoorverdubbeling van de Maaslijn gestart. In april vorig jaar maakte de spoorbeheerder bekend de aanbesteding te stoppen omdat zich er geen partijen gemeld hadden die de klus wouden klaren.
Vanwege de coronapandemie en de oorlog in de Oekraïne is er wereldwijd tekort aan materialen zoals staal, koper en hout. Hierdoor moeten er hogere prijzen betaald worden, wat de partijen teveel risico vinden. ProRail doet, een jaar later nu, opnieuw een poging om de spoorlijn uit te kunnen breiden met extra sporen en deze tevens te laten elektrificeren.
"We verwachten in oktober tot gunning over te kunnen gaan”, zegt ProRail-woordvoerder Joke van der Cruysen tegenover OV Pro. "We hebben de aannemerij van alle relevante stukken voorzien, dus daarmee kunnen ze aan de slag", zegt Van der Cruysen. De uiterste inschrijfdatum is in juli.
Maaslijn
Om de Maaslijn, waar veel reizigers gebruik van maken, robuuster te maken moet de lijn worden geëlektrificeerd. Nieuwe elektrische treinen kunnen sneller optrekken, waardoor de dienstregeling minder krap wordt en er is ruimte voor meer treinen en reizigers. Bovendien zijn er een paar plekken waar dubbelspoor komt, zodat de treinen elkaar kunnen passeren.
Arriva zal straks met nieuwe driedelige FLIRT-treinen gaan rijden die in tegenstelling tot het andere materieel in Limburg voorzien zullen zijn van extra toegangsdeuren. De oude diesel-aangedreven GTW-treinen zullen dan uiteindelijk gaan verdwijnen.