Station 's-Hertogenbosch gaat op de schop voor meer reizigerscapaciteit

Het station van 's-Hertogenbosch gaat in de toekomst op de schop omdat het uit zijn jasje groeit. (Foto: Henk Monster)
Het station van 's-Hertogenbosch gaat in de toekomst op de schop omdat het uit zijn jasje groeit. (Foto: Henk Monster)

Het station 's-Hertogenbosch zal in de toekomst uit zijn jasje groeien. Dat concludeert spoorbeheerder ProRail. Daarom gaan ze plannen ontwikkelen om de capaciteit van het station te verbeteren. Tot 2030 verwacht de spoorbeheerder een toename van reizigers.

De plannen worden uitgewerkt in samenwerking met de gemeente ’s-Hertogenbosch, de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, NS en de provincie Noord-Brabant. De verwachting is dat het aantal reizigers in de Brabantse hoofdstad zal stijgen naar 75.000 reizigers per dag.

Bouwplannen gemeente

De uitbreiding van het station is nodig omdat de gemeente grote ambities heeft voor de Spoorzone rondom het station. In de periode tot en met 2030 worden er 4.800 woningen gebouwd, en in de periode daarna nog eens 10.000 woningen. Daarom moet de capaciteit van het station binnen tien jaar worden verhoogd, en moeten de plannen daarvoor nu gesmeed worden. Momenteel wordt er daarom een MIRT-verkenning (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) uitgevoerd. Daarin ontwikkelt ProRail met de samenwerkende partijen een visie voor 2040 om het station en het aangrenzende stationsgebied (de ov-knoop) te vernieuwen.

Dimitri Kruik, regiodirecteur ProRail: "Nu we gestart zijn met de verkenning naar een nieuwe ov-knoop, is het mooi om te zien hoe we een ooit spoorse opgave hebben uitgebreid naar een gezamenlijke ambitie om de Bossche ov-knoop toekomstvast te maken. En die zo de kwaliteit te geven die het verdient."

Verbeteringen

In de plannen wordt onder meer gekeken om de huidige voetgangersbrug meer capaciteit te geven. Dit zou kunnen door vervanging of uitbreiding. Ook wordt er gekeken naar de de omgeving van het station met bijvoorbeeld een herinrichting van het stationsplein. Het station zelf wordt in het onderzoek ook onder de loep genomen: Zo wordt er gekeken of deze vernieuwd kan worden, en wordt er gekeken naar betere loopstromen naar de treinen en de fietsenstallingen. Ook wordt er gekeken naar betere voorzieningen voor het stallen van de fietsen. "Samen willen we station ’s-Hertogenbosch ombouwen tot een levendige ontmoetingsplek waar reizigers graag komen.", zegt Anton Korlaar, projectmanager bij ProRail.