Treinongeluk Voorschoten lijkt ontstaan door te vroeg overstekende kraanwagen
Volgens een feitenrelaas die ProRail heeft gemaakt, en die in handen van het ANP is gekomen, zou de spoorkraan die betrokken was bij het treinongeluk in Voorschoten te vroeg op het in dienst zijnde spoor terecht zijn gekomen.
Het feitenrelaas is door de spoorbeheerder met de betrokken partijen gedeeld. Hierin staat vermeld op dat moment twee van de vier sporen op het traject buiten dienst waren gesteld vanwege werkzaamheden.
De aannemer die verantwoordelijk was voor de kraan had de treindienstleider van ProRail om 3:23 uur gevraagd om het treinverkeer stil te leggen, zodat de kraan op lorries (KROL) veilig het spoor kon ovesteken. De treindienstleider gaf hierop aan dat een veilige oversteek over tien minuten mogelijk was, en de aannemer zou op een telefoontje van de treindienstleider wachten. Even later werd de kraan aangereden door de goederentrein, waarna een intercity uit de tegengestelde richting ook op de kraan bottste en daardoor ontspoorde.
Volgens ProRail zou de kraan al binnen die tijd al op of langs het spoor terecht zijn gekomen, waarna als eerste de goederentrein ermee in botsing kwam. "Om onduidelijke redenen komt vervolgens de KROL op of dicht bij het in dienst zijnde spoor en wordt aangereden door de goederentrein", staat in het verslag van ProRail. "De benodigde buitendienstregeling was nog niet gerealiseerd." is daarna daarin te lezen.
Bij het incident komt de kraanmachinst van BAM Rail om te leven, en raken er dertig passagiers van de intercity gewond. Negentien van hen moeten worden overgebracht naar het ziekenhuis. Beide treinmachinisten overleven het ongeluk. De machinist van de NS-trein komt in het ziekenhuis terecht met botbreuken.
Vanwege het bergen van de rijtuigen van het treinstel, en het spoor- en perronherstel wat daarna moet plaatsvinden, rijden er tot 18 april geen treinen tussen Den Haag en Leiden.
Reconstructie
Om 3.23 uur neemt de aannemer contact op met de treindienstleider van ProRail met het verzoek om de sporen naast de werkzaamheden kort buiten dienst te stellen, zodat de kraan veilig kan oversteken. De treindienstleider antwoordt dat dit over tien minuten mogelijk is. De aannemer besluit te wachten op een telefoontje van de treindienstleider. Echter, om onduidelijke redenen komt de kraan te vroeg op of dicht bij het in dienst zijnde spoor en wordt aangereden door een goederentrein.
Rond 03:26:26, zou volgens de open-data van Treinposities.nl het betrokken treinstel 9405 met treinnummer 1409 (nachttrein) met een snelheid van 132 km/u de brokstukken van de KROL hebben geraakt, en daarbij ontspoord zijn. Van de goederenlocomotief die kort daarvoor op de kraan botstte is geen exacte tijd bekend via open-data. Wel is duidelijk dat dit kort daarvoor moet hebben plaatsgevonden.
Op 3.29 uur belt het Operationeel Besturingscentrum Infra (OBI), die het spoor in de gaten houdt, de treindienstleider met de mededeling dat meerdere bovenleidingsgroepen zijn uitgevallen. Ze vragen of er nog treinverkeer mogelijk is tussen Den Haag en Leiden.
Om 3.31 uur belt de Meldkamer Spoor de treindienstleider met de vraag of er een incident heeft plaatsgevonden bij Voorschoten. De treindienstleider antwoordt dat hij niet op de hoogte is van een incident, maar wel van het OBI heeft gehoord dat de bovenleidingspanning is weggevallen.
Tussen 3.31 en 3.32 uur probeert de treindienstleider contact te krijgen met de machinisten van de goederentrein, de passagierstrein en de trein die achter de goederentrein rijdt, maar de gesprekken worden niet beantwoord.
Om 3.34 uur belt de machinist van de trein die achter de goederentrein rijdt de treindienstleiding en zegt dat net voor Mariahoeve de spanning is uitgevallen.
Op 3.36 uur neemt de Meldkamer Spoor opnieuw contact op met de treindienstleider en meldt dat de brandweer heeft vernomen dat een kraan is aangereden en dat de NS-meldkamer meldt dat er een NS-trein ontspoord is. Hulpdiensten worden ingeschakeld.
Bron: Nu.nl