Alstom levert ETCS-apparatuur voor 37 NMBS-locomotieven

De 'Vlaamse Reuzen' tijdens hun werk in België. (Foto: Maurits90)
De 'Vlaamse Reuzen' tijdens hun werk in België. (Foto: Maurits90)

Treinbouwer- en onderhoudsbedrijf Alstom heeft een contract binnengehaald voor het ontwerp, de levering en het onderhoud van ETCS-systemen voor 37 diesel-hydraulische locomotieven van de goederentak van de Belgische NMBS.

Het gaat om de ombouw van een deel van de diesel-hydraulische locomotieven uit de HLR-77 serie die voorzien zullen worden van ETCS niveau 2. In het contract is ook een onderhoudstermijn vastgesteld over een periode van 10 jaar. De modernisering van dit rollend materieel vindt plaats in de periode van 2023 tot en met 2025. Het systeem zal ook de ondersteuning krijgen voor het in België gangbare TBL 1+ beveiligingssysteem De HLR77-locomotieven doen vaak dienst bij de NMBS als rangeerlocomotief.

ETCS

Met het signaleringssysteem ETCS wat onderdeel van ERTMS is kunnen treinen sneller en stipter rijden. Dit systeem wordt inmiddels toegepast in een grote hoeveelheid Europese landen. Eind 2025 is de verwachting dat heel België voorzien zal zijn van dit systeem.

In Nederland wordt ETCS momenteel actief gebruikt op de HSL-route en de Betuweroute. Maar de komende jaren zal dit systeem ook op andere trajecten gebruikt worden, zoals op de Hanzelijn en de spoorlijn tussen Utrecht en Amsterdam waarna er andere trajecten zullen volgen.