Kabinet biedt mogelijk financiële steun aan NS in nieuwe concessie
De regering gaat onderzoeken of de NS financiële steun nodig heeft om het hoofdrailnet te kunnen blijven exploiteren in de komende jaren. Het is mogelijk dat de NS geen vergoeding hoeft te betalen voor het gebruik van het hoofdrailnet in de nieuwe concessie van 2025. Een subsidie is ook een optie die wordt overwogen.
Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur heeft aan de Tweede Kamer gemeldt dat de NS nog steeds de gevolgen van de coronapandemie ondervindt en heeft het bedrijf te maken heeft met hogere kosten voor onder andere energie, personeel, materieel en onderhoud. In de huidige concessie die eind 2024 verloopt betaalt de NS 80 miljoen euro per jaar aan het rijk. Staatssecretaris Heijnen heeft aangegeven dat ze bereid is om af te zien van de vergoeding in de nieuwe concessie. Het is echter nog niet duidelijk hoe de financiële tegenvaller voor de overheid zal worden opgevangen.
NS zal moeten doorgaan met kostenbesparingen om de financiële situatie te verbeteren en krijgt daarnaast de mogelijkheid om de tarieven te verhogen. Een extern onderzoek moet bepalen of deze maatregelen voldoende zijn om de kosten te dekken, of dat verdere hulp van de overheid nodig is. Er zijn nog geen concrete bedragen genoemd door staatssecretaris Heijnen. De nieuwe concessieafspraken moeten volgens Europese richtlijnen vóór 25 december van dit jaar worden gemaakt.
Een woordvoerder van staatssecretaris Heijnen benadrukt dat de NS alleen financiële hulp zal krijgen in jaren waarin het bedrijf verlies lijdt. "We gaan geen bedrijven sponsoren die zwarte cijfers schrijven."