Kabinet stelt 85 miljoen euro beschikbaar voor eerste fase van Nedersaksenlijn
Afgelopen dinsdag heeft het kabinet aangekondigd dat er 85 miljoen euro beschikbaar zal worden gesteld voor de aanleg van de eerste fase van de Nedersaksenlijn. Dit bedrag is afkomstig van de compensatiegelden voor de aardgaswinning.
De 85 miljoen euro is bedoeld voor de eerste fase van de Nedersaksenlijn, waarbij het spoor van Veendam naar Stadskanaal wordt doorgetrokken. In totaal is er 22 miljard euro beschikbaar gesteld door het kabinet, minder dan Groningen heeft geëist. De overige 64 miljoen euro is afkomstig uit de regio.
Het traject is momenteel in gebruik als museumspoorlijn S.T.A.R., maar er ontbreekt beveiliging in de vorm van seinen en detectieapparatuur. De werkzaamheden voor deze fase moeten afgerond zijn in 2026. De Stichting Nedersaksenlijn heeft verklaard dat ze verheugd zijn over het nieuws: "Dit is een belangrijke stap voor de realisatie van de Nedersaksenlijn. Het is ook een goede eerste stap op weg naar de totale realisatie van de Nedersaksenlijn."
Spoorlijn Veendam - Stadskanaal
Momenteel ligt er al een spoor tussen Veendam en Stadskanaal die eigendom is van de museumlijn S.T.A.R. die er geregeld met hun stoom- en dieseltreinen rijdt. Sinds de herfst van 2018 rijden er geen stoomtreinen van de STAR meer vanuit Stadskanaal naar Musselkanaal vanwege de slechte staat van het spoor bij Nieuw-Buinen.
Om de Nedersaksenlijn vanaf Musselkanaal naar Emmen aan te leggen is nieuw spoor nodig, deze ligt niet meer op dit traject. Het uiteindelijke doel van de Nedersaksenlijn is om een belangrijke spoorverbinding te vormen tussen Groningen en Enschede. Ook zal Groningen bereikbaar blijven als het stationsknooppunt Zwolle onbereikbaar is. In dergelijke situaties zijn de provincies Drenthe, Friesland en Groningen afgesneden van de rest van Nederland, waar dan geen sprake meer van zal zijn.