Mobiliteit van de toekomst

De NS doet er alles aan om de reis voor de reizigers zo comfortabel en compleet mogelijk te maken. Waar ze vroeger alleen reismogelijkheden van van station tot station in het aanbod hadden, is de ambitie inmiddels verlegd naar deur-tot-deur. Zo zijn er diverse mogelijkheden om je voort te bewegen.

Tegenwoordig zijn er diverse verschillende soorten vervoersmiddelen beschikbaar voor een betrouwbare rit van begin tot eindbestemming: Of je nu thuis de fiets pakt en de fiets in de bewaakte fietsenstalling van het station parkeert, of je auto pakt en deze bij Q-Park op het station parkeert, het zijn allemaal voorzieningen waar reizigers gebruik van kunnen maken.

Waar ze vroeger vanaf 1989 enkel de Treintaxi als deur-tot-deur aanboden is het aanbod enkele decennia later flink verruimd. Momenteel kent de NS de (bemenste) NS fietsenstalling, de OV-fiets, de NS Zonetaxi, de Q-Park parkeerplaats en ook de Greenwheels-auto. Een flink aanbod dus wat je kan splitsen onder deel-voertuigen en stallingsfaciliteiten voor je eigen vervoersmiddel.

Voorrang

De NS heeft in 2019 tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven aangetoond dat ze een voorrangsprincipe willen hanteren voor het gebruik van de vervoersmiddelen. Zo is voor de korte afstanden een wandeling prima te doen, en voor de wat verdere afstanden is een (deel-)fiets weer een prima manier van voortbewegen. Beiden maken immers gebruik van spierkracht.

Daarnaast bestaan er tegenwoordig e-bikes waarop je een hogere snelheid kan behalen dan op de normale fiets en zijn er ook weer schone elektrische scooters voor de nog verdere afstanden. Voor de verdere afstanden zijn de auto's weer geschikt, welke voor nu in het veelvoud nog gebruik maken van fossiele brandstoffen, zoals benzine en diesel. Met het gebruik van elektrische auto's vindt er momenteel steeds verder een verschuiving plaats tussen elektrische voortbeweging en fossiele voortbeweging, waarbij het gebruik van het laatste steeds kleiner wordt.

De NS heeft tijdens de beurs aangetoond dat in de deur-tot-deur bewegingen spierkracht voor elektrische kracht gaat, en het gebruik van fossiele brandstoffen na de elektrische voorbeweging plaatsvindt.

Vervoersmiddelen van de toekomst

Op de Dutch Design Week in 2019 hebben diverse bedrijven en start-up's diverse modellen gepresenteerd van 'vervoersmiddelen van de toekomst'. Dit waren diverse verschillende soorten vervoersmiddelen die een doorontwikkeling zijn op bestaande vervoersmiddelen, maar er zaten ook enkele futuristische nieuwe vervoersmiddelen tussen waar enige behendigheid wel weer voor benodigd is.

Omdat het energieneutraal reizen tegenwoordig in opmars is, en omdat het het soort makkelijk mee te nemen vervoersmiddelen zijn die de reiziger de trein in mee kan nemen groter wordt, hebben we een selectie van een aantal soorten vervoersmiddelen gemaakt die mooi aansluiten bij een rit van 'deur tot deur'. Ook werden er op de expositie een elektrisch aangedreven trike en een elektrische bakfiets (de e-trike en de e-bakfiets) gepresenteerd, maar omdat deze vanwege hun formaat en gewicht niet geschikt zijn voor het vervoer in de trein hebben we deze achterwege gelaten. Voor een rit vanaf de fietsenstalling of parkeerplaats naar huis zouden deze wel weer van pas komen.

E-step

Het innovatieve bedrijf Dott heeft een e-step ontwikkeld, een elektrisch aangedreven versie van de autoped die wij van vroeger kennen. Deze tweewieler heeft de schrijver van dit artikel uitgetest op een oefenbaan, en de ervaringen waren positief. Met dit voertuig waarbij je een helm voor moet dragen, kan een snelheid bereiken van 25 kilometer per uur en is prima geschikt voor het vervoer over een afstand van een halve kilometer tot vijf kilometer. Ook is de bediening zeer eenvoudig en kan je er vrijwel meteen mee wegrijden. Ook is dit voertuig wat ongeveer 14 kilogram weegt eenvoudig mee te nemen, hoewel die niet echt makkelijk opklapbaar is, maar wel heerlijk energie-neutraal. Momenteel is Dott bezig om te kijken of deze e-step toegestaan zal worden in het openbare leven. Mocht dit gebeuren, dan is de kans groot dat we deze e-step ook als deel-step kunnen vinden bij de vervoerders. Momenteel is het dus nog niet toegestaan om je hiermee op de openbare weg mee te bevinden. Afwachten dus.....

e-Step
De E-step van Dott

E-Vouwfiets

De E-bike wordt steeds populairder en is niet meer weg de denken als vervoersmiddel welke trapondersteuning geeft. Helaas is een e-bike niet zo eenvoudig mee te nemen in de trein en dus heeft LaCros een innovatieve en simpele oplossing gevonden: De E-Vouwfiets. Deze verschilt niet veel van een elektrische fiets en heeft een snelheid van maximaal 25 kilometer per uur. Voor een afstand van 1,5 kilometer tot 7,5 kilometer is dit een mooi alternatief.

Een nadeel is wel dat dit toch best een fors gewicht is vergeleken met een normale fiets. Maar liefst 21 kilogram, maar eenmaal opgeklapt is deze met zijn wielen toch eenvoudig mee te nemen. Het is alleen minder praktisch als je veel moet overstappen in de trein. Een ander voordeel is dat steeds meer treinen, en momenteel met name in het buitenland, ook voorzieningen hebben getroffen om een e-bike in op te laden. Laten we hopen dat de toekomstige nieuwe dubbeldeks-intercity die vanaf 2027 moet gaan rijden op het Nederlands spoor van een praktisch oplaadpunt voorzien zal worden.

E-Vouwfiets
De opvouwbare e-bike van Lacros

Speed Pedelec

De Pedelec is een nieuwe ontwikkeling op de fiets en bestaat nog maar enkele jaren, maar zie je langzamerhand steeds vaker op fietspaden. 'We All Wheel' presenteerde op de innovatiebeurs de Speed Pedelec van Klever. De fiets is voorzien van een elektrische motor en heeft een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur. Bij het gebruik ervan is trappen niet nodig, en kan je jezelfs over grote afstanden verplaatsten tot ongeveer 20 kilometer. Omdat het een snel open voertuig is, is een helm noodzakelijk. Het pedaal aangedreven voertuig weegt ongeveer 25 kilogram en de fabrikant claimt dat deze niet bedoeld is om mee te nemen in de trein. Wel benadrukt de NS dat een pedelec gewoon toegestaan is om mee te nemen omdat deze niet is voorzien van verbrandingsmotoren. Als het moet, dan kan het, maar vanwege het logge gewicht is het niet praktisch te noemen.

Speed Pedelec
De Speed Pedelec van Klever

Monowheel

Voor dit voertuig is een stukje acrobatiek nodig waarbij je veel moet oefenen, maar als je dit allemaal onder de knie hebt, dan kan je jezelf eenvouidig verplaatsen en obstakels op je pad vermijden. Het is een soort doorontwikkeling op het bekende tweewielige Hoverboard, welke oorspronkelijk door het Nederlandse bedrijf Ox-board ontwikkeld is, en de bekende Segway.

Het voertuig bestaat uit een enkel wiel met aan de zijkant twee stepjes waarop je kan staan. De besturing vindt plaats met je lichaam: Door naar voren te hellen maak je snelheid, en als je overeind komt rem je af. Volgens de ontwikkelaars We All Wheel en Fat Daddy kan je met dit balansvoertuig een halve kilometer tot 4,5 kilometer afleggen mits je goed geoefend bent. De moderne eenwieler weegt ongeveer 10 kilogram en is door de vorm en de inklapbare voetplaatjes makkelijk mee te nemen. Het kostenplaatje voor de aanschaf is wel fors: 500 euro. Maar één ding is zeker: Je maakt er wel de blits mee op straat, hoewel het niet echt bijdraagt aan sportiviteit.

Monowheel
Met de Mono-wheel van Fat Daddy maak je gegarandeerd de blits op straat.