Terugblik naar 2019: Opening van Lansingerland-Zoetermeer
Het is op een weekje na, een jaar geleden dat station Lansingerland-Zoetermeer officieel is geopend. Omdat we ook hier nog een hoop foto's over konden terugvinden vonden we de opening van dit station een mooi moment om naar terug te blikken.
Al vanaf het begin van de nieuwe dienstregeling op 9 december 2018 was het treinstation van Lansingerland-Zoetermeer al in gebruik. Maar op vrijdag 17 mei 2019 werd in het bijzijn van ProRail-topman Pier Eringa samen met onder meer staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat), NS-topman Roger van Boxtel en de burgemeesters van Zoetermeer en Lansingerland het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer officieel geopend. Vanaf dit moment werd het station al snel hét knooppunt waar trein, bus en tram bij elkaar kwamen. De opening markeerde tevens de start van een weekend vol met feestelijkheden op en rond het station.
Lansingerland-Zoetermeer
Het station is een bijzonder architectonisch bouwwerk waar trein, metro, bus, auto en fiets bijeenkomen in één knooppunt tussen Zoetermeer, Rotterdam en Den Haag. Het station ligt langs de A12, waar boven de snelweg het tramstation ligt, met daarnaast een wandelpromenade om het busstation over de snelweg heen te bereiken.
In de omgeving zijn tijdens de bouw ongeveer honderdvijftig bomen geplaatst en is er voorzien in veel beplanting en gras om daar een laan mee te creëren. Het takkenmotief op onder meer de betonnen hekwerken aan het viaduct en het staal van de kap van de RandstadRail-halte zorgt voor een natuurlijke uitstraling.
Het station is zoals net als alle alndere spoorprojecten ook duurzaam gebouwd. Ook kan de RandstadRail zonder ingrijpende wijzigingen worden doorgetrokken in de richting van Rotterdam, of kan het spoor op het traject Den Haag – Gouda uitgebreid worden van twee naar vier sporen. Daarnaast is rekening gehouden met een eventuele verbreding van de A12, waarmee het station toekomstbestendig is, en ook daaraan bijdraagt voor uitbreiding van andere vervoersstromen.
Geschiedenis
De eerste plannen voor de realisatie van het nieuwe station tussen Zoetermeer en Den Haag met de tijdelijke naam 'BlijZo' lagen er al in 2008. Het is een samenvoeging van Bleiswijk en Zoetermeer. Camiel Eurlings die toen de rol van minister van Verkeer en Waterstaat bekleede, zorgde ervoor dat de toestemming voor de bouw van het station in een stroomversnelling kwam.
In juni 2014 kwamen het ministerie van Infrastructuur en Milieu, het Stadsgewest Haaglanden, ProRail, NS en de gemeenten Zoetermeer en Lansingerland in overeenstemming met de bouw van het station Op maandag 31 oktober 2016 ging de eerste schop in de grond, en op 9 december 2018 stopte de eerste trein op het station, welke op dat moment nog steeds in aanbouw was.
Opening
Tijdens het openingsweekend werd het station voor één dag omgetoverd tot een waar ‘urban park’ waar naast rondleidingen ook demonstraties te zien waren van bijvoorbeeld slackline en konden mensen door een kunstenaar een karikatuur van hun zelf laten maken. Ook was er muziek te horen en konden liefhebbers kennismaken met de speciale 'InnOVatietram' van de vervoerder HTM.
Op 17 mei vond de officiele opening plaats waarop bezoekers om 18 mei kennis konden maken met het hele OV-knooppunt. Vanaf zondag 19 mei reden ook de trams en bussen voor het eerst vanaf dit knooppunt station. Hieronder laten we een fotoreportage zien van wat er die dag allemaal te beleven was.