Geldermalsen, halverwege de verbouwing
Het spoor tussen Amsterdam en Eindhoven wordt steeds drukker. Om meer treinen te laten rijden zijn er dus ook meer sporen nodig. Een van de sporenuitbreidingen vindt plaats bij station Geldermalsen die voorheen een flessenhals vormde.
Niet alleen op Geldermalsen wordt er aan het spoor gewerkt, maar ook worden er andere werkzaamheden uitgevoerd, zoals de aanleg van geluidsschermen, en zelf een vernieuwd station. In de nieuwe sporenplannen welke beschreven staan in het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer zullen de binnenste sporen benut worden voor het rechtstreekse treinverkeer en zullen de buitenste sporen bedoeld worden om er te stoppen. Dit houdt in dat er naast nieuwe sporen ook nieuwe perrons op Geldermalsen gebouwd zijn.
De werkzaamheden zijn nog niet voltooid, en het station kenmerkt zich aan de zuidzijde en op de nieuwe perrons als een enorme bouwput, maar het neemt niet weg dat er al een lichtelijk beeld te vormen is van de nieuwe situatie.
Nieuwe perrons
Het eerste perron wat geopend werd is het nieuwe perron waar de trein van Tiel naar Utrecht zal vertrekken. Aan de andere zijde van het station is een perron gebouwd welke bedoeld zal zijn voor de MerwedeLingelijn, het spoorlijntje van Qbuzz die onder de vlag van de R-NET de treindienst naar Dordrecht exploiteert. Dit lijntje krijgt een eigen vrij liggend spoor in Tricht en Geldermalsen. Zo hoeven de treinen op die lijn niet meer het drukke spoor tussen Utrecht en Den Bosch te kruisen.
De huidige stand van zaken is met de perronindeling is als volgt:
- Spoor 1: Richting Utrecht, Woerden en Den haag
- Spoor 3: R-NET in de richting van Dordrecht
- Spoor 4: Richting Tiel en 's-Hertogenbosch
Op het nieuwe spoor 7 zal uiteindelijk de trein in de richting van Geldermalsen en Dordrecht gaan vertrekken, zodat de kruising met de andere sporen overbodig is. Ook lijkt het erop dat dit straks een kopspoor wordt zodat de treinen kunnen keren. Spoor 6 zal het perron te worden voor de treinen die nu op spoor 4 aankomen.
Nieuwe tunnel
Niet alleen aan de sporen en de perrons wordt er gewerkt, maar ook is er inmiddels al een deel van de nieuwe reizigerstunnel zichtbaar. Deze zal vanaf 2022 de plaats innemen van de bestaande traverse, en zorgt ervoor dat reizigers nog makkelijker toegang krijgen tot alle perrons.
De nieuwe tunnel zal volgens de specificaties 65 meter lang worden en 5,60 meter breed. Op het voorplein, het middenperron en de achterzijde zullen er trappen komen. Voor mindervaliden komen er drietal liften waarmee het hele station goed toegankelijk is. Daarnaast wordt er in het ontwerp ook aandacht gegeven aan de sociale veiligheid.
Overige werkzaamheden
De werkzaamheden zijn voorlopig nog niet op het eind. Zo wordt er ook hard gewerkt aan de omgeving van het station. Zowel bij de Nieuwsteeg als de Lingedijk worden de overwegen vervangen door een onderdoorgang zodat voetgangers, fietsers en auto’s kunnen straks veiliger het spoor kruisen. Een derde onderdoorgang hoort bij de nieuwe, nog aan te leggen, randweg.
Ook zal het de inrichting op vier plaatsen vernieuwd worden:
- De Lingedijk, op de plek van de nieuwe onderdoorgang
- De oostzijde van de spoorzone, bij de Willem Mechteldstraat
- Het noordelijk tracé van de randweg
- Het parkje ter hoogte van de Hollandsche Weteren en de Twee Morgen
In ieder geval hebben we kunnen zien dat er flinke vorderingen op het Gelderse station te zien zijn. In 2022 zal het resultaat zich laten zien.