Nieuw leven voor uitgerangeerde Nederlandse LINT-diesels
De LINT-dieseltreinen zijn al jarenlang een bekende verschijning in de Achterhoek. Nu er al langere tijd een overschot is aan deze dieselstellen zullen een aantal Nederlandse LINT-treinen een bekende verschijning worden in Zweden. In deze reportage gaan we in op hun nieuwe leven in het koudere Scandinavië.
In het voorjaar van 2019 werd er bekend gemaakt dat het Zweedse Inlandsbanan vijf LINT dieseltreinstellen heeft overgenomen van NS. Deze stellen stonden al langdurige tijd terzijde en werden door NS Financial Services al voor langere tijd te koop gezet. De overgenomen LINT-stellen zijn straks niet de enige in Scandinavië, want in Denemarken rijdt de Deense Arriva ook met 43 stuks van dit zelfde soort treinstel rond die ze zelf bij Alstom hebben aangeschaft in 2003, 2010 en 2012.
Voorgeschiedenis
De treinstellen van het type LINT stonden al geruime tijd bij NS Financial Service te koop en werden niet meer door NS ingezet. Het gaat om de in de voormalige Wagenloods in Amersfoort opgeslagen treinstellen 21, 22, 23, 27 en 35. De treinstellen werden voornamelijk in de Achterhoek ingezet maar zijn tegenwoordig overbodig.
De LINT-treinen kennen een interessante Nederlandse geschiedenis waarvan er nog steeds een groot aantal een bekende verschijning zijn in de Achterhoek. De overgenomen stellen zijn voornamelijk de oudste, en een van de nieuwere die ook bij Veolia op de Maaslijn gereden heeft. Die laatste is de 35.
De 21, 22, 23 en 27 hebben tot 2012 hun laatste diensten binnen Nederland in de Achterhoek gereden. Toen verloor Syntus de Achterhoekse concessie (Arnhem - Winterswijk, en Winterswijk - Zutphen) aan Arriva die er met modernere GTW-treinen ging rijden. De LINT-treinen ging hierop naar NS Financial Services en werden voor langdurige tijd in de oude wagenwerkplaats van Amersfoort bewaard. Doordat ze niet werden bloot gesteld aan weer en wind is al die tijd gebleken dat de staat van de stellen tot aan de verkoop prima was.
Verkoop aan Inlandsbanan Zweden
Sinds de herfst van 2018 wordt er door een werkgroep met werkgroep bestaande uit politici en ambtenaren van Länstrafikbolaget in Jämtland en Dalarna, Inlandsbanan AB en de gemeenten Östersund, Berg, Härjedalen, Orsa en Mora actief gewerkt aan een alomvattende aanpak van de ontwikkeling van het openbaar vervoer in het binnenland. De moderne dieseltreinen die bij NS uitgerangeerd zijn creëren kansen voor de ontwikkeling van het openbaar vervoer in het binnenland van Zweden.
Al eerder had Inlandsbanan samen met Region Jämtland Härjedalen, de gemeenten en het bedrijfsleven in 2012 de 'Snow Train' opgericht op de route Östersund-Mora. De ontwikkeling hiervan had al zijn vruchten afgeworpen en gezorgd voor een flinke boost in het openbaar vervoer op dit traject, waarbij er sprake is van een verdubbeling van de capaciteit aan reizigers.
Op 28 februari 2019 wordt bekend dat de vijf treinstellen zijn verkocht aan het Zweedse Inlandsbanan. De treinstellen zullen eerst in het Poolse Opole opgeknapt worden in de werkplaats van het revisiebedrijf Wagon Opole Sp. Hier worden de stellen voorzien van nieuwe apparatuur en aanpassingen om in het koudere klimaat van Zweden te kunnen rijden.
Revisie
Het bedrijf Wagon Opole Sp. is het gespecialiseerd in de reparatie en modernisering van klein spoorwegmaterieel, zoals die in gebruik zijn bij regionale vervoerders. Het Poolse revisiebedrijf heeft een overeenkomst getekend met de Zweedse aannemer, waardoor de vijf treinstellen via het spoor vervoerd konden worden naar Polen. Hier krijgen ze hun tweede revisie die in Polen ook beter bekend staat als een P5. Dit is het hoogste niveau van een revisie waarin treinen met een levensjaar van 12 tot 20 jaar volledig gemoderniseerd worden. Vrijwel alle componenten en carrosserieën worden gereviseerd of opgeknapt. Ook worden de nieuwe eisen onder de loep genomen zodat die op het materieel kunnen worden toegepast. Dit is bijvoorbeeld de integratie van stopcontacten of de inbouw van toiletten. De aan Zweden verkochtte treinstellen waren immers ook nog niet voorzien van een toilet.
In de fabriek worden de Lint-treinen tot op het casco gestript en voorzien van een flinke waslijst aan wijzigingen. De opvallendste details zijn:
- Installatie van de toiletmodule
- Vervanging van vloerbedekking, stoelen, bagagerekken
- Installatie van het ATC-systeem voor de beveiliging
- Inbouw van een koffiehoekje
- Vervanging van ramen door nieuwe thermisch geïsoleerde variant.
Presentatie in Zweden
Eind juni 2019 werd een van de Lint stellen door Inlandsbanan gepresenteerd op het zuidelijke deel van hun traject in Östersund - Mora. Op 29 mei 2020 heeft het Zweedse Transportagentschap een permanente vergunning afgegeven voor de commerciële inzet van de Lint-treinen in Zweden. Tot die tijd had Inlandsbanan een voorlopige vergunning voor experimenteel gebruik waarbij ze passagiers mochten meenemen.
Na aanvullende tests, waarin ze in het winterse klimaat beproefd werden, en waar de ATC-systemen werden getest, kregen de voertuigen een permanent typegoedkeuring in Zweden. Het is de moeite waard om te benadrukken dat tijdens de wintertests die in Zweden zijn uitgevoerd, de trein kon rijden bij een omgevingstemperatuur van 25 graden onder nul, waarbij de temperatuur in de trein op 20 graden boven nul bleef gehandhaafd. Hiermee zijn de LINT-treinen goedgekeurd voor een nieuwe jarenlange inzet in Zweden.
Dankwoord
Met dank aan de Poolse nieuwssite Kurier Kolejowy voor het gebruik van de informatie en de foto's. Deze afbeeldingen zijn gemaakt door Adam Kupniewski met medewerking van de fabriek waar de treinen onder handen genomen worden.