Nostalgie bij Spoorijzer
In het weekend 11 en 12 september vond de jaarlijkse landelijke Open Monumentendag weer plaats. Waar we in datzelfde weekend een bezoek aan de Amersfoortse SHD gebracht hebben, konden we het niet laten om ook de historische locomotievenloods in Roosendaal te bezoeken.
In de locomotievenloods waan je je weer terug in de tijd van vroeger. Hoewel er nu redelijk moderne zelflossers staan die door Spoorijzer worden onderhouden, hebben de Stichting Hondekop en de Crew 2454 er ook onderdak gekregen om hun nostalgische spoorvoertuigen te onderhouden.
Tijdens de open dag was het mogelijk om voortgang van de schilderbeurt van Hondekop 766 te zien, maar ook de Benelux Hondekop 220.902 was hier te bezichtigen. Ook de Crew 2454 pakte dit weekend uit met een mooie show van nostalgisch dieselmaterieel waarbij ook de in vorig jaar verworven elektrische motorpost niet mocht ontbreken.
Om terug te komen op de activieiten van de Stichting Hondekop: De plannen zijn dat de Hondekop 766 op 9 oktober weer een nieuwe rit gaat maken, en dat de Benelux Hondekop 220.902 medio 2022 weer strak in de lak staat. Voor deze trein zal het nog wel enkele jaren gaan duren voordat deze rijvaardig is. Op de Facebook-pagina en de website van de stichting kan je de voortgang van beide treinstellen volgen.
De locomotievenloods
De locomotievenloods zoals die van oorsprong gebouwd werd telt zes sporen, is zestig meter lang, 35 meter breed en 16,5 meter hoog, en is daarmee één van de grootste locomotiefloodsen van Nederland. De aangebouwde werkplaats is voorzien van een laag dak en biedt ruimte aan twee sporen en is 85 meter lang en 25 meter breed. De constructie is gebouwd van staal, baksteen en veel glas. Omdat er vroeger voornamelijk stoomlocomotieven onderhouden werden in de loods is het dak voorzien van zestig schoorstenen. Sinds 2002 heeft de loods een status als Rijksmonument waarna het in 2008 grondig is opgeknapt door de Nationale Maatschappij tot Behoud, Ontwikkeling en Exploitatie van Industrieel Erfgoed (BOEi). Vanaf 2013 nam Railpark Roosendaal als Spoorijzer zijn intrek om goederenwagons te onderhouden, en zijn er sporen beschikbaar gesteld voor onderhoud aan monumentale railvoertuigen.
De loods kent bovendien een hele imposante geschiedenis die uitvoerig op de website van Martijn van Vulpen beschreven wordt.