Nostalgie bij Spoorijzer

In het weekend 11 en 12 september vond de jaarlijkse landelijke Open Monumentendag weer plaats. Waar we in datzelfde weekend een bezoek aan de Amersfoortse SHD gebracht hebben, konden we het niet laten om ook de historische locomotievenloods in Roosendaal te bezoeken.

In de locomotievenloods waan je je weer terug in de tijd van vroeger. Hoewel er nu redelijk moderne zelflossers staan die door Spoorijzer worden onderhouden, hebben de Stichting Hondekop en de Crew 2454 er ook onderdak gekregen om hun nostalgische spoorvoertuigen te onderhouden.

Tijdens de open dag was het mogelijk om voortgang van de schilderbeurt van Hondekop 766 te zien, maar ook de Benelux Hondekop 220.902 was hier te bezichtigen. Ook de Crew 2454 pakte dit weekend uit met een mooie show van nostalgisch dieselmaterieel waarbij ook de in vorig jaar verworven elektrische motorpost niet mocht ontbreken.

Om terug te komen op de activieiten van de Stichting Hondekop: De plannen zijn dat de Hondekop 766 op 9 oktober weer een nieuwe rit gaat maken, en dat de Benelux Hondekop 220.902 medio 2022 weer strak in de lak staat. Voor deze trein zal het nog wel enkele jaren gaan duren voordat deze rijvaardig is. Op de Facebook-pagina en de website van de stichting kan je de voortgang van beide treinstellen volgen.

De locomotievenloods

De locomotievenloods zoals die van oorsprong gebouwd werd telt zes sporen, is zestig meter lang, 35 meter breed en 16,5 meter hoog, en is daarmee één van de grootste locomotiefloodsen van Nederland. De aangebouwde werkplaats is voorzien van een laag dak en biedt ruimte aan twee sporen en is 85 meter lang en 25 meter breed. De constructie is gebouwd van staal, baksteen en veel glas. Omdat er vroeger voornamelijk stoomlocomotieven onderhouden werden in de loods is het dak voorzien van zestig schoorstenen. Sinds 2002 heeft de loods een status als Rijksmonument waarna het in 2008 grondig is opgeknapt door de Nationale Maatschappij tot Behoud, Ontwikkeling en Exploitatie van Industrieel Erfgoed (BOEi). Vanaf 2013 nam Railpark Roosendaal als Spoorijzer zijn intrek om goederenwagons te onderhouden, en zijn er sporen beschikbaar gesteld voor onderhoud aan monumentale railvoertuigen.

De loods kent bovendien een hele imposante geschiedenis die uitvoerig op de website van Martijn van Vulpen beschreven wordt.

Fotogalerij

De kopbak van de 766 staat strak in de lak
Locomotief 2225 van de MMR was ook aanwezig als gastlocomotief
Natuurlijk mocht de 2454 van de Stichting Crew 2454 ook niet ontbreken
Een aantal zelflossers (fccpps) in onderhoud bij Spoorijzer
Het vroegere WRD Benelux-koprijtuig staat hier ook opgeslagen, maar is van binnen zeer incompleet.
Een speciaal rijtuig die als werkplaats is ingericht
Het balkon van het Benelux-treinstel 220.902
De coupe's van de 220.902 zijn behoorlijk gestript vanwege de revisie
De stuurstand van de Benelux Hondekop
De (honde)kop van de Benelux. Deze zal medio volgend jaar weer gaan glanzen
Een van de rijtuigen in een onderhoudstent buiten de werkplaats
Ook de cabinedeuren van de Hondekop 766 gaan strak in de lak
Tijdens het weekend stond er een fraaie line-up van diesellocomotieven
De MotorPost 3029 stond werd ook op het terrein vertoond
De 9901 van RailExperts en de V200 locomotief 6005 hoorden ook bij de open dag
Een halve Hondekop 766 die inmiddels weer helemaal compleet is
Een koprijtuig van de Hondekop 766 in de spuittent