Het vernieuwde station van Geldermalsen
Het is al weer een jaar geleden dat we een bezoek gemaakt hebben aan station Geldermalsen. Toen was het station nog een grote bouwput. Inmiddels zijn we een jaar verder, waarbij het het station zo goed als af is, en zijn de sporen die een flessenhals vormden ook aangepakt.
De werkzaamheden hebben een paar jaar geduurd en vormden voor de reiziger een obstakel met enkele buitendienststellingen. Nu de werkzaamheden erop zitten zijn de sporen geschikt voor extra treinen, en is het station weer volledig aan de reiziger overgedragen. Vanwege de coronapandemie heeft er nog geen officiele opening plaatsgevonden, maar het resultaat is oogstrelend te noemen.
Flessenhals rechtgetrokken
Laten we ons eerst even richten op de situatie van het sporentracé. Het station die enkel als Sprinter-station dient is een doorstroming voor veel intercity-treinen.
In het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer werd beschreven dat de binnenste sporen benut worden voor het rechtstreekse treinverkeer en zullen de buitenste sporen bedoeld worden om er te stoppen. Dit houdt in dat er naast nieuwe sporen ook nieuwe perrons op Geldermalsen gebouwd zijn aan beide overkanten van het stationsgebouw. Zo moet er in 2030 zo'n dertig tot veertig extra treinen het station passeren.
De MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen waarop Qbuzz (R-NET) rijdt, heeft nu een vrijliggend spoor tussen Tricht en Geldermalsen gekregen. Zo hoeven de treinen op die lijn niet meer het drukke spoor tussen Utrecht en Den Bosch te kruisen en is er minder kans op vertraging.
Daarnaast komen er bij zowel de Nieuwsteeg als de Lingedijk onderdoorgang waarbij een overweg zal moeten vervallen. Ook komt er een onderdoorgang voor een nog nieuw aan te leggen randweg. Op die manier moet het treinverkeer naast extra capaciteit ook veiliger worden.
Inrichting van het station
Over de verbouwing van het station kan je meer spreken over een uitbreiding dan een verbouwing. Het oude monumentale stationsgebouw die 10 jaar geleden nog werd opgeknapt is met rust gelaten, en de verbouwing richtte zich alleen met wat daar om heen zit, zoals de extra perrons en de traverse.
De sporenindeling is ook veranderd, elke bestemming heeft vanaf nu zijn eigen perron gekregen. Vanaf nu is de indeling als volgt:
Spoor 1: Den Haag Centraal
Spoor 3: Utrecht Centraal
Spoor 4: Tiel
Spoor 6: 's-Hertogenbosch
Spoor 7: Dordrecht (R-NET / Qbuzz)
In 2013 werd er al gestart met de renovatie van de stationskappen wat ongeveer een jaar lang geduurd heeft.
Een opvallende verandering is dat de traverse uit 2011 plaats heeft gemaakt voor een mooie brede onderdoorgang. Deze onderdoorgang verbindt alle perrons met elkaar en is tevens ook verbinding tussen Geldermalsen West en het bedrijventerrein aan de andere kant van het spoor. De tunnel is voorzien van liften brede trappen en geeft de reiziger veel natuurlijk licht doordat deze open is en daardoor ook veiliger moet aanvoelen voor de reiziger in vergelijking met de vroegere stationstunnel die in 2011 buiten gebruik werd gesteld omdat deze social onveilig zou zijn, en toen vervangen werd door een loopbrug.
Deze foto's zijn aan het eind van november 2021 genomen. Diverse bouwwerkzaamheden kunnen momenteel afgerond zijn.