Het nieuwe station van Veendam bekeken
Sinds begin deze maand is het station van Veendam dan eindelijk geopend. Het station is gelegen via een aftakking vanaf het spoor vanaf Zuidbroek. Twee maal per uur rijdt er een trein van Groningen naar Veendam en weer terug, echter op een zondag is dit eenmaal per uur.
Vanwege de opening begin deze maand leek het me leuk om het station eens te verkennen en er een leuke fotoreportage van te maken.
Ikzelf was toevallig een weekje in Winschoten toen ik eens zin kreeg om Veendam op de plaat te zetten, maar de vraag is, hoe bereik je Veendam. Een simpele manier is uiteraard met de trein, dus een kijkje in de NS Reisplanner leverde het resultaat op dat de reis 40 minuten!(!) duurde, van de reistijd zou ik maar liefst 20 minuten op Zuidbroek staan te wachten op de trein naar Veendam. Niet ideaal, en zeker niet op een zondag waarbij je maar liefst vijftig minuten op de trein staat te wachten.
Dat wordt dus de auto pakken om vanuit Winschoten er in een ruim kwartier te zijn, duidelijke tijdswinst...
De reis was niet zo lastig te plannen, vanuit de nieuwe versie van Treinenweb die bijna af is en inmiddels getest wordt kon ik heel simpel de route bepalen naar het station, feitelijk rijdt je gewoon rechtdoor op de (N-366) vanaf Oude- en Nieuwe Pekela. Na een kleine wegomlegging in Veendam had ik zonder verkeerd te rijden en zonder gebruik van navigatieapparatuur het station gevonden. De locatie bestond uit het oude station en een nieuwbouw perron welke vlak bij elkaar lagen. Het nieuwe perron was een enkel perron welke tevens een kopperron was, hier kunnen treinen niet rechtdoorrijden om de spoorlijn van de S.T.A.R. op te gaan, daarvoor moet men gebruik maken van het zijspoor. Echter een openstaande draaibrug zou hier vanzelf al een eind aan maken totdat deze weer gesloten zou worden.
Het perron van Veendam ligt naast een ruime parkeerplaats welke gelegen is aan een doorgaande weg, vanaf het perron zijn enkele trappen geplaatst naar de parkeerplaats. Bij elke toegang tot het perron zijn een aantal Arriva OV-chipkaart incheckzuilen geplaatst. Bij de hoofdtoegang aan het begin van het perron staat een grote groene OV-chipkaart automaat, een gele NS kaartautomaat ontbreekt waardoor de reiziger voornamelijk alleen met de OV-Chipkaart zouden moeten reizen.
Hier zien we dan het kopstation van Veendam. het spoor aan de perronkant eindigt
hier bij een geel stootjuk.
Als je de andere kant opkijkt, in het verlengde van de ligging van het perron, dan zie
je het oude station van Veendam die inmiddel eigendom is van de S.T.A.R.
Ook zien we naast het oude station de Jonkerloods liggen. Deze werd vroeger
gebruikt als goederen overslag. Dit gebeurdde tot 1994, toen werden de deuren
van de loods gesloten. Nu wordt de loods omgebouwd tot een volwaardig
busstation, ook waren er plannen om van deze voormalige op- en overslagplaats
het nieuwe station van Veendam te maken, echter dit was financieel verre van haalbaar.
Het bekende blauwe stationsbord pronkt in de blauwe lucht.
De rust op het Veendamse station. Maar de rust duurt niet lang meer...
De trein vanuit Groningen kwam eraan om vervolgens een stop te maken van
ongeveer een half uur. het was immers zondag, niet voor iedereen blijkbaar een
rustdag.
Mensen stappen uit en in, en enkelen gebruiktten de OV-Chipkaartzuil.
De parkeerplaats gelegen langs het perron. Door middel van viertal trappetjes
is het perron vanaf deze parkeerplek bereikbaar.
Het oude station van Veendam welke nu in bezit is van de S.T.A.R.
Foto's gemaakt door: Ariën
Copyright: Treinenweb