Opendag bij NedTrain Maastricht

Op zaterdag 7 mei 2011 waren de deuren van het onderhoudsbedrijf NedTrain in Maastricht weer geopend voor publiek. Op deze dag werden er weer diverse treinen opgesteld die men kon bezichtigen, waren er demonstraties te zien en kon de jeugd meedoen aan de speurtocht om de treinen te controleren, waarmee ze na afloop een leuk presentje konden krijgen. Deze open dag heeft volgens NedTrain ruim 2.000 bezoekers getrokken.

Ook een verslaggever van Treinenweb was deze dag naar Maastricht afgereisd en heeft voor jullie de volgende foto-reportage kunnen maken.


De bezoekers werden met een GTW-trein van Veolia vanaf station Maastricht naar
de werkplaats van NedTrain gebracht, en ook weer terug.


Langs de looproute naar de werkplaats stond divers materieel opgesteld op het
opstelterrein.


De Veolia-pendeltrein van voren op spoor 22a.


De borden die de looproute aangaven om de werkplaats
te kunnen bereiken.


Een oude werkloze Sik staat als monument bij de werkplaats.


In de werkplaats stond onder andere een 1700-loc, die je ook van binnen
kon bezichtigen aan twee kanten.


Twee locomotieven aan elkaar. De zwarte vieze voorkant heeft ermee te maken
dat deze kant nooit gebruikt wordt om mee te rijden. Deze trekt normaal aan zijn
vieze kant een stel rijtuigen. Dit kan waarschijnlijk een DDM-stammetje of ICR-rijtuigen
zijn.


De stuurstand van een '1700' loc.


De materieelopstelling in de werkplaats was zeer gevarieerd. Voor de grap stond
er een vreemde eend in de bijt bij, een Veolia-GTW die normaal nooit in dze
werkplaats onderhouden wordt. Deze worden altijd onderhouden bij Voith in Blerick.


Op deze foto zie je de stuurstand van een SLT Sprinter. Ook deze worden normaal
nooit hier onderhouden. Het onderhoud vindt plaats in Leidschendam en met regelmaat
in Amsterdam op de Zaanstraat.


Dit is de stuurstand van een Plan-V.


De Plan-V van voren met de frontseinen aan.


De Plan-V op het onderhoudsspoor.


Ook was er belangstelling voor NS haar nieuwste treinstel waarvan er inmiddels
al ruim 100 stuks in de dienst rijden.


Een oude generatie Sprinter (SGM) was ook van de partij, met rechts daarvan
een ICR BDs-stuurstand-rijtuig


Deze BDs stuurstand zie je hier van dichtbij.


De 1721 staat hier in de hefmachine, los van zijn draaistel.


Als rangeerwerk doet de trouwe Hippel 629 graag zijn dienst.


Hier staat een deel van de materieelopstelling, en de borden van  NedTrain Maastricht.


En tenslotte zien we hier de boordcomputer en diagnose-systeem van de SLT Sprinter. Hier kan
men vele diagnostische gegevens inzien en kan het RIS (Reiziger Informatie Systeem)
worden bediend die de stations op zijn route kunnen tonen en omroepen. Helaas
stonden de beeldschermen in de coupe's op zwart omdat de trein geen hoogspanning
had en aan de depot-voeding hing.

Dit was dan weer de fotoreportage van NedTrain Maastricht. Deze dag was zeker interessant en
bijzonder druk was het ook niet.

Op naar de volgende open dag....