Het prototype ICM 4005 bezocht

Op 6 juli heeft Arien samen met Koen een kijkje mogen nemen op het terrein van Falck in Utrecht, welke voorheen Stator genoemd werd. Hier is een oefenterrein gevestigd waar diverse soorten ongevallen geoefend kunnen worden. Een onderdeel van dit terrein is een kopbak van een een ICM-0 koploper: De 4005.

Voorheen stond er ook nog een andere kopbak (sBk) die bij deze trein hoorde maar deze is inmiddels al sinds 2009 gesloopt. De AB-middenbak staat overigens op de Bokkeduinen in Amersfoort.

In deze review behandelen we de ICM-0 die over beide locaties verdeeld zijn.

Utrecht Zuilen, bij Falck

Nadat ik en Koen elkaar in in Utrecht Zuilen hebben ontmoet zijn we naar het oefenterrein gelopen, vanaf het station is het ongeveer tien minuutjes lopen, opvallend is ook dat je zeer dichtbij het opstelterrein van de Cartesiusweg in Utrecht bent waar genoeg mogelijkheden zijn om foto's te maken zijn mits het hek open staat. Uiteraard is dit het terrein van NedTrain dus het terrein mag je niet zomaar betreden, denk daar wel om. Foto's maken vanaf achter de grens van het terrein mag gelukkig wel.

Na een stukje gelopen te hebben kwamen we bij het terrein van Falck uit. Hier hebben we ons netjes gemeld bij de locatiemanager die ons vervolgens toestemming gaf. Hij vond het wel prima, het was ook tegen sluitingstijd aan er er waren geen oefeningen gaande.


De kopbak die bij het bedrijfsongevallen-oefenterrein van Falck geplaatst is. Hij
zit onder de graffiti maar is verder gelukkig nog wel toegankelijk. De vloer is hier
en daar iets ingezakt en een beetje doorgerot , maar als je voorzicht loopt is er
geen gevaar.


Zoals je ziet zijn de ramen afgeplakt. Vermoedelijk heeft dit te maken met het nabootsen
van een evacuatie oefening waarbij de coupe in volledige duisternis gehuld moest worden.
Aangezien dit een 'slooptrein' is heeft de plastic zak niks te maken met het afdichten
van de ruiten tegen de weersomstandigheden.


Dit is het nagebootste station waar de trein langs staat. Er is geen aansluiting met het
normale spoor. Deze heeft er vroeger wel gelegen volgens onze bronnen.


Hier zien we de vouwbalg waar vroeger de doorloop met de AB-bak mogelijk was.
Deze staat nu op het rangeerterrein van de Amersfoort Bokkeduinen. Tot een jaar
geleden heeft hieraan de andere kopbak van de 4005 gehangen. Dit maakte de ICM
feitelijk dus een tweetje wat vrij uniek is.


We hebben entree genomen in de kopbak en mij viel meteen het deurvergrendeling-kastje
op die open geschroefd was. Het spreekt voor zich dat deze niet meer werkt. De deuren
waren overigens wel met de hand te openen, maar dat heeft meer met mechanica te maken
dan met pneumatica (lucht) hoe de deuren normaal geopend werden.


Dit is dan de keuken die eigenlijk de pantry genoemd wordt. Hier
werd de railtender die vroeger door de trein reed gevuld met lekkere
versnaperingen en koffie.


Het keukenblok van de pantry. Hier zien we onder andere een
gootsteentje en een plank die voor het raam ligt.


Dit is de tweede klas coupe. Het was er enorm donker door de vuilniszakken die
het licht in de coupe tegenhielden, maar een goede flits op de camera zorgt
gelukkig voor een mooie foto. Deze coupe ziet er nog vrij intakt uit, wel waren enkele
zittingen van diverse banken verwijderd. Ook zaten sommige banken onder de
graffiti.


Je draait je rug om naar het andere deel van de coupe, en je ziet hoe de banken
hier er behoorlijk vernield eruit zien. Wel is duidelijk te zien dat er hier geen lucht-
koeling aanwezig is boven de banken. Dit werd pas vanaf de ICM 4011 gebruikt; na
het prototype model dus.


De conducteursafdeling. Hier kon men de koersrol instellen.
Deze is onklaargemaakt en vermoedelijk door NedTrain gestript, of als souvenier
meegenomen door een treinfanaat.


Naast de koersrol-bediening hing een schakelaarskastje voor de boordspanning,
verwarming en de verlichting in het treinstel.


De fietsenruimte in de kopbak. Hier zijn enkele klapstoelen, maar een paar fietsen
kon je hier natuurlijk ook prima in kwijt.


Op naar boven: Hier bevindt zich de cabine. Het raam is ingeslagen, duidelijk is
dat dit veiligheidsglas is. Het glas bedekt enkele knoppen van de algemene
bediening van de trein.


De knoppen en hendels die je hier zit zijn bedoeld om de trein te kunnen besturen.
Denk bijvoorbeeld eens aan het aanzetten tot meer of minder snelheid en het
gebruik van de remmen. In het gat welke je bovenaan ziet bevond zich een Telerail
communicatie-apparaat. Tegenwoordig is elke trein nu voorzien van een GSM-R systeem.


Deze gang leidt naar de doorloopkop van deze bak. De doorloopkop zit er zelfs nog in.
Erg jammer dat er geen spanning meer op deze trein staat, anders had ik graag de
doorloop-passage uit willen schuiven. Het had ook met de hand gekund, maar ik
had geen tijd om de technische werking hier van uit te zoeken. Helaas.. :-)


Hier is nog een schakelaarskastje welke ik tegenkwam in het treindeel. Deze bevindt
zich op de wand achter in de machinist-cabine.


Via de deur in de cabine hebben we uiteindelijk de '4005' verlaten.


Zo, het deurtje is weer gesloten, en wij konden weer op huis afgaan. Helaas begon
het toen wel te regenen, maar dat was gelukkig voor korte duur.


Opmerking: TreinenWeb heeft toestemming gevraagd om het terrein te mogen betreden. Het betreden van het terrein zonder toestemming is niet toegestaan. Ook wil ik benadrukken dat Falck geen attractie is en dat het is niet de bedoeling is voor iedereen om er zomaar even te kijken, een keertje zou misschien wel mogen als je de manager lief aankijkt, maar vergeet niet dat er op het terrein geoefend kan worden. Vanachter de hekken kan je overigens dit stukje nostalgie ook mooi fotograferen.

Amersfoort, opstelterrein Bokkeduinen

Dit is de plek waar wij niet geweest zijn maar waar er wel foto's van beschikbaar zijn. Deze zijn vanaf een openbare plaats genomen waarbij er geen foto's bekend van zijn van interieur, deze zal er gelijk uitzien als de kopbak bij Falck. De foto's zijn niet zo recent, maar de middenbak staat nog steeds op het opstelterrein. Als je vanaf Amersfoort in de richting van Hilversum rijdt zal je met wat geluk deze bak kunnen zien als je aan de linkerkant de Bokkeduinen langs rijdt. Dit rijtuig zou er al sinds 2004 staan.


De poort van het opstelterrein staat open en er ontstaat een mooi uitzicht op de
AB-bak van de 4005.


Hier zie je de lege koersrolkast boven de ramen van de 1e klas coupe.


Hier zien we de 4005 van dichtbij. Kenmerkend is de deur welke in de deze proto-
type een klapdeur is. Een Plan-V'tje vergezelt de alleenstaande bak.

Wat er met deze bak gaat gebeuren is tot op heden nog onbekend. Het lijkt erop
dat het Nederlands Spoorwegmuseum er al enige tijd geleden de hand op heeft gelegd,
maar plannen om hem op te knappen en naar Utrecht te brengen zitten er voorlopig (nog)
niet in.

NOOT: Op 22 november 2013 werd ook de resterende mBk van de 4005 gesloopt op het terrein van Falck, het voormalige Stator.

De middenbak AB4005 van dit treinstel heeft tot 31 mei 2017 nog op de Bokkeduinen in Amersfoort gestaan in zeer verweerde staat. Vervolgens is deze naar een spoor nabij station Amersfoort gebracht, waarna deze op een dieplader naar een sloperij is vervoerd. Hiermee zal de levensloop en het avontuur van de ICM-0 4005 dan ook tot een einde komen. De ICM-0 stellen 4001 en 4004 uit deze serie zijn nog overgebleven. Deze staan in Arnhem Kleefse Waard, en de Politieacademie in Ossendrecht. Beide terreinen zijn overigens niet toegankelijk.

Foto's:
Falck: Treinenweb.nl
Bokkeduinen: Jan van de Vlugt