De eerste rit met de Fyra V250

Pas geleden hebben we onze eerste rit in de nieuwe Fyra V250 mogen maken. In deze splinternieuwe trein waar we al vele jaren ons hebben mogen verheugen om eindelijk in te mogen stappen, zijn we vanaf Rotterdam naar Amsterdam gereist, in de eerste klasse wel te verstaan.

We begonnen de rit op een vrijdagmorgen om 10:54, toen we in de gereedstaande Fyra V250 instapten, voorzien van een eerste-klas NS-treinkaartje en een toeslagbewijs voor de eerste klas. Een dure grap, maar voor de keer hebben wouden we wel relaxed kunnen zitten.

De voorbeschouwing

Aller eerst hebben we het spikslinternieuwe Fyra-treinstel even goed bekeken, hiervoor hebben we een leuk rondleidingsfilmpje gemaakt welke je hieronder kan vinden. We hebben eerst een aantal coupe's gefilmd en hebben vervolgens nog even een praatje gemaakt met het personeel van deze trein.

De rit

Tijdens de rit waarbij wij in één van de voorste coupés zaten, was het duidelijk dat er nog instructie werd gegeven aan ander personeel van NS HiSpeed. Zo werd hebben wij gezien dat een medewerker aan een ander uitlegde hoe de deur precies werkte, en hoe deze gesloten dient te worden, en liepen er andere NS HiSpeed-personeelsleden rond die als vraagbaak voor de reizigers dienden, want elke reiziger had namelijk wel wat op te merken of te vragen. Onze vraag was direct of de trein ook de topsnelheid zou gaan halen, en ons werd verteld dat dit na Rotterdam op het HSL-spoor ook zou gaan gebeuren. De actuele snelheid zouden we dan op de informatie-display's boven de coupé-deuren zien.

De trein kwam in beweging en we verlieten Rotterdam om vervolgens richting Amsterdam te gaan. Het duurde niet lang, voordat we ons op de HSL bevonden, en we merkten zelf ookd at de snelheid ijverig werd opgevoerd om vervolgens richting de 250 km/h te klimmen. Nadat ik de me in de zachte eerste klas stoelen had gezeteld liep er met regelmaat wat NS HiSpeed personeel langs, en vervolgens ook een steward. Deze wou op de 250 km/h even via de boordomroep laten weten dat we op de maximumsnelheid zaten. Ook de lichtkranten gaven de actuele snelheid aan, volgens ons is de snelheid alleen met regelmaat te zien als hij harder rijdt dan 200 km/h. Verderder toonde de lichtkrant ook de komende stations en de aankomsttijden.

Vervolgens kwam er een een Fyra-promotieteam aan welke flyers uitdeelde en de reizigers ook nog op een heerlijke muffin trakteerde. Het promotieteam was verkleed in kleding uit de stijl van de jaren 60, en zo hadden ze ook auntiek lijkende reiskoffers bij zich waarin de traktaties en de flyers zaten.

De flyer zelf gaf een korte tijdlijn aan hoe het materieelpark van de NS is veranderd vanaf stoom, tot diesel tot electrisch tot de hogesnelheids Fyra. Na even de flyer kort bestudeerd te hebben viel mij op dat er enkele verkeerde plaatjes op afgebeeld waren. Waar over de Hondekop werd gesproken werd een foto van een Mat '64 treinstel gestoond, en waar over een dieseltrein werd gesproken stond een foto van de electrische Mat '46.*

Ook was er de mogelijk voor de reiziger om jezelf in de nieuwe Fyra op de foto te zetten. Deze foto werd gemaakt door de promotie-dames en werd gefotografeer met een moderne tablet welke in een ouderwetse vormgeving van een oud fototoestel was gegoten. De oude nagemaakte flitser maakte het geheel helemaal af. De foto die genomen werd is vervolgens na enkele weken in een Fyra-promotie filmpje verwerkt welke persoonlijk naar de reiziger toe werd gemaild.

De trein verminderde vlak voor Hoofddorp vervolgens zijn vaart om het hogesnelheidsspoor te kunnen verlaten om vervolgens weer het hoofdspoor van de NS op te gaan. Op Schiphol stapten een aantal buitenlandse reizigers in die aan mij vroegen of dit een nieuwe trein was. Ik vroeg mijzelf of zij wel op de hoogte waren dat je hiervoor een Fyra-toeslag moet hebben, maar gezien we toen al op weg waren was het voor hen toch al te laat. Gelukkig was er voor hen geen controle, en heb ik hun even uitgelegd dat deze tot aan Schiphol een 'high speed train' was met een 'maximum speed of 250 km/h'. Hiervan waren ze behoorlijk onder de indruk en inmiddels kwam Amsterdam in zicht. Amsterdam was tevens het eindpunt van de trein voor mij, en hier heb ik nog even de kans gegerepen om de V250 naast een Thalys trein te fotograferen, wat zeker geen slechte combinatie is.

Later op de dag heb ik overigens de Fyra vanaf Schiphol nogmaals genomen, maar afgezien de buitenlanders die de trein in stapten waar ik een praatje mee makten was de hele rit zo ongeveer het omgekeerde wat ik hier heb verteld.

* = N.B.: In een latere herdruk is de flyer weer correct aangepast met de juiste foto's waarbij de tekst ook deels aangepast is.

Het interieur

Een review zonder foto's is natuurlijk geen echte review, dus uiteraard volgen hier wat leuke foto's van het hele treinstel, en van de rit.


De eerste klas rode stoelen.


Aan de andere kant van het gangpad zien we duidelijk dat de stoelen inderdaad breder zijn, waardoor er geen vis-a-vis met twee stoelen naast elkaar staan.


De (klap)tafeltjes waren behoorlijk handig.


De indeling van de eerste klas


De tweede klas blauwe stoelen.


De indeling van de tweede klas


Ook de Fyra-promotie dames wouden erg graag op de foto.


En toen kregen we deze flyer...


..en deze overherlijk lekkere muffin.


Na afloop kon de V250 mooi voor mijn cameralens poseren met de Thalys ernaast.

 

De rondleiding