Afscheidsrit DD-AR dubbeldekker door SSA
Op 25 mei 2013 werd er door Stichting Spoorforum Activiteiten (SSA) een besloten rondrit georganiseerd met één van de laatste DD-AR-treinritten in Nederland. Voor deze rit hebben zich ruim 70 personen aangemeld om in de oude dubbeldekstrein mee te mogen rijden langs plekken daar waar de trein tegenwoordig nooit meer komt, of vroeger veel kwam. Ook werden er tijdens de treinrit veel fotostops gemaakt waarbij iedereen een ruime kans kreeg om de trein van alle posities te kunnen fotograferen.
Als materieel werd de 1715 als locomotief ingezet met het DD-AR stammetje 7435. Dit was een enkele combinatie die nog beschikbaar was, gezien de rest van het DD-AR materieelpark al terzijde stond vanwege defecten.
De rit begon in Amersfoort, en ging via de Veluwelijn zo door naar Zwolle en Meppel. Hier werd kop gemaakt om dus weer te keren in de richting van Zwolle. Vanaf Zwolle werd de Hanzelijn aangedaan, waarna de trein over de Gooiboog, via Hilversum weer naar het spoorwegmuseum ging.
Vertrek vanuit Amersfoort
In de vroege morgen rond 9:15 verzamelden zich diverse ingeschreven treinspotters en geinteresseerden zich bij de trein die gereed stond op spoor 5a, terwijl 4a gepland stond. De reden van de spoorwisseling had te maken met het feit dat Connexxion zijn treinen altijd op 4a laat vertrekken.
Nadat de controle van het SSA-team de namen van de deelnemers op de checklist had gecontroleerd konden we allen de trein in stappen via de deur in het midden. Onze voorkeur ging uit van de eerste klas plaats in de DD-AR. Voor zover ik weet heb ik nooit tot misschien zelden in de eerste klas in deze trein plaatsgenomen, dus eens kan de eerste en de laatste keer zijn.
Om 9:27 werd het fluitsignaal gegeven en konden de deuren worden gesloten. Via de omroep van de trein werden we een warm welkom geheten en ging in volle vaart met de locomotief achterop door naar 't Harde. Hier werd de eerste fotostop gehouden....
Station 't Harde
Om 10:10 kwamen we daar aan op spoor 3. De trein raakte snel leeg doordat de aanwezige fotografen en spoorhobbyisten gebruik konden maken van het defensieperron, waar normaal het materiaal van het leger op de platte wagons wordt geladen. Onder strikt toezicht van de SSA kon iedereen vanaf een fotolijn foto's maken van het koprijtuig van de DD-AR combinatie. De fotolijn is bedoeld om ervoor te zorgen dat als er tientallen fotografen een foto willen maken dat er geen andere in beeld komen, en zodat iedereen een gelijke kans krijgt om een foto te kunnen schieten. Hierbij werd veel gebruik gemaakt van de grote spiegelreflexcamera's met soms een flinke telelens, maar kwamen er ook hobbyisten voorbij met een compactcamera.
Rond 10:30 kon iedereen de trein fotograferen vanaf het beveiligde overpad. Hier reed de trein tot enkele meters afstand nog op waar er mooie kiekjes werden gemaakt. De krappe ruimte om het perron te betreden was voor de fotografen in sommige gevallen wat hinderlijk, zodat er soms enkele deelnemers op andermans foto kwamen, maar met wat bukken en wegduiken was het wel goed te doen.
Om 10:47 vertrok onze trein weer in de richting van Meppel. Bij het vertrek vanuit Putten was er overigens wel een directe ingreep van mogelijk de ATB, maar ondanks dat kon de trein toch netjes vertrekken.
Een kijkje of een kiekje vanaf het defenisieperron op 't Harde...
Station Meppel
Onderweg naar Meppel werd ik bijgepraat door enkele andere deelnemers over de noodremming. Zo werd mij door iemand verteld, die weer dankzij de social media contact met een andere machinst, die kon vertellen dat deze trein een probleem in de tractie-installatie had. Vanwege het feit dat DD-AR aan de kant gaat zouden de dubbeldekkers bij een minimaal defect al terzijde kunnen worden gesteld. De angst vloog even in mijn hart dat onze trein niet abrupt tot stilstand zou komen, met een cannceling van het hele programma, maar als dat mocht gebeuren, dan had je immers wel wat speciaal meegemaakt dacht ik toen verder. De trein reed gewoon door in de richting van Meppel.
Wat de rit nou bijzonder maakte was dat we het station van Zwolle passeerde zonder er te stoppen, dat gebeurt bijna nooit op een goederentrein na, en voor een DD-AR trein is dat al helemaal bijzonder. Met Meppel in zicht verminderde de trein vaart en kwamen we om 11:15 aan op spoor 1.
Vanaf spoor 2 werd weer een fotolijn geplaatst waarvandaan we weer foto's konden schieten van de trein. Zowel de locomotief als het koprijtuig konden we op de foto plaatsen.
Station Meppel, hoevaak zie je hier een DD-AR?....
Een korte stop op Station Zwolle
Station Zwolle kunnen we noemen als een vluggetje, volgens de planning was er een stop van 11 minuten beschikbaar, echter vanwege een foutje van de treindienstleider, die in de veronderstelling was dat wij de Sprinter in de richting van lelystad waren kregen we een vertraging van ongeveer vijf minuten. De snelle fotografen konden de trein hier fotograferen vanaf spoor 3. Ikzelf heb me niet gewaagd om een foto te maken en ben rustig blijven zitten om mijn lunch naar binnen te werken.
Station Dronten
Dit is uniek, na Zwolle ging onze 7435 met de 1715 voorop in de richting van Dronten, de Hanzelijn dus op. Het mooiiste was dat de DD-AR hier nog nooit geweest is, en dat dit wel eens de eerste en laatste rit met deze dubbeldekker op de Hanzelijn geweest zou kunnen zijn.. In Dronten kwamen we om 12:20 aan op spoor 1 alwaar we op het tegenoverliggende spoor 4 de trein weer konden fotograferen. De bekende fotostoplijnen werd weer neergelegd en de fotografen gingen weer ijverig te werk. Om het de fotografen makkelijker te maken werd de trein een stukje onze kant opgereden zodat enkele bovenleidingmasten minder hinderlijk in beeld zouden komen.
Enkele minuten voor 12:40 klonk er een driedelig tyfoon-getoerer van de trein, dat was het afgesproken teken dat de trein over enkele minuten weer zou gaan vertrekken. Hierop haastte iedereen zich weer om de trein in te stappen.
Een DD-AR in Dronten, zeer uniek....
"Garagedeuren met een DD-AR?"
De trein verstrok om 12:40 richting Naarden-Bussum. De rit ging voorspoedig maar niet al te snel, de oorzaak was dat er een sprinter voor ons uit reed die zo nu en dan even een geplande stop moest maken. In het programmaboekje die iedereen uitgedeeld had gekregen stond dat er omstreeks 13:10 een verrassing plaats zou vinden, zo werd er vermeld dat er na de passage van Almere Buiten 'aan de rechterkant twee beschilderde garagedeuren te zien zouden zijn met binnenkort de allerlaatste DD-AR' Sommige spotters wisten wat er mee bedoeld werd, maar hielden standvastig hun mond dicht, en de rest was erg nieuwsgierig wat het nou precies betekende. Uiteindelijk werd het snel duidelijk, het ging om een aantal garagedeuren van een huizenblok in Almere waarvan de garagedeuren een DD-AR toonde, erg leuk om te zien, en vooral tijdens deze rit, het toeval was dat het sprintertje vanuit Zwolle nog steeds voor ons uit reed waardoor we de garagedeuren in een ruime tijd konden zien dan inplaats dat de trein er in enkele seconden langs zou flitsen.
Wie zou hier nou niet willen wonen..?
Station Naarden Bussum
Omstreeks 13:30 kwamen we uiteindelijk binnen in Naarden-Bussum, onze vijfde fotostop alweer, deze fotostop was één van de langste en duurde ruim 40 minuten, in deze tijd kon iedereen de dubbeldekkercombiantie ruim fotograferen in alle posities, en zelf was er nog de mogelijkheid om wat eten en drinken te halen. De trein kwam aan op spoor 1, alwaar aan de overkant op spoor 2 weer een fotolijn gereed werd gemaakt. Het vertrek na de drie-delige tyfoon vond plaats om 14:13
Station Hilversum
Het volgende station was Hilversum, hier werd een weer een fotostop gehouden, deze duurde een kwartier, niet al te lang dus, maar net voldoende tijd om de trein met tientallen anderen weer te kunnen fotograferen. Vanaf 14:19 kwam deze binnen op spoor 2 alweer de fotolijn op spoor 1 werd geplaatst. het vertrek vond plaats om 14:34.
Station Baarn
Station Baarn voor voor ons de ene laatste stopplek. Hier werd een half uur gehalteerd, we kwamen hier om 14:40 aan op spoor 1, de plek waar ook de Koninklijke wachtkamer te vinden is. Dit spoor wordt zelden gebruikt en is bovendien ook een kopspoor. De fotolijn werd weer uitgelegd en alle aanwezige fotografen konden weer hun slag gaan slaan. De trein werd uiteindelijk nog een stukje verder richting het stootjuk opgetrokken. Omstreeks 15:10 klonk de waarschuwing-tyfoon weer om ons te attenderen dat de trein binnen enkele mintuen weer zou vertrekken. Op naar de Maliebaan, de plek waar het Spoorwegmuseum gevestigd is.
Station Utrecht Maliebaan
De trein vervolgde zijn weg naar de Utrecht Maliebaan met de hoop dat het doorgaande spoor over de kruising bij Blauwkapel inmiddels weer gereed was. Hier werd de daarop afgelopen dagen nog vol gewerkt aan onderhoudswerkzaamheden. Uiteindelijk bleek het spoor toch klaar te zijn, dus konden we in één keer door naar het museum. Als dit niet zo was dan hadden we bij Blauwkapel kop moeten maken, op de plek waar de museumpendel dat ook altijd doet, maar dat was onnodig. We kwamen er spoorwegmuseum binnen en moesten uiteindelijk even wachten. ProRail sloeg de plank net als in Zwolle weer mis en was in de veronderstelling dat wij het pendeltreintje waren. Hierop moest de rijweginstelling opnieuw worden ingezet om ons op spoor 3 af te kunnen zetten. Spoor 2 was bedoeld voor de pendeltrein. De aankomt vond plaats om 15:41. De duur van de stop was vrij lang, en helaas kon het Spoorwegmuseum ons niet voorzien van vrijkaartjes, al met al mag dat de pret niet drukken want iedereen kwam tenslotte voor de DD-Ar en anders was er voor de ingang van de grote expositieruimte nog een hoop materieel te zien, voordat je bij de kassa uitkomt.
Tijdens deze fotostop werden er aan twee kanten een fotolijn aangeacht om de locomotief aan de voorzijde van het perron te kunnen fotograferen, of de of het koprijtuig aan de achterzijde. Ook werd er halvere de pauze de deuren naar cabines en de motorruimte van de 1715-loc geopend. Ondanks de ruimte vrij krap is nam iedereen de mogelijkheid om een kijkje binnen te nemen. Ook zagen we de spookstuurstand, de stuurstand van de locomotief waar de DD-AR aan vast hangt. Deze is behoorlijk stoffig, de ramen zijn pikzwart en de kast voor GSM-R communicatie is hier niet meer ingebouwd.
Nadat iedereen de trein op de foto had gezet werd er een groepsfoto genomen van alle deelnemers, en daarna kon men de het team zelf nog op de foto klikken. Daarna was er nog even tijd om wat foto's te maken, waarna de trein om 16:58 weer aanstalte maakte om naar Amersfoort te gaan. Uw reporter die een dagje met deze trein mee was had vanwege tijdsdrukte afgezien om weer terug te reizen naar Amersfoort, en beëindigde via de uitgang van het Spoorwegmuseum een rit van een trein die geschiedenis zal gaan schrijven.
Het SSA-team die de rit mogelijk heeft gemaakt.
Hartelijk bedankt allen!