Treinshow 2009 Alkmaar

Op 16 mei 2009 vond er in Alkmaar van 10 uur tot 17 uur een treinenshow plaats met een opstelling van diverse oude en nieuwe treinen. Deze treinenshow vond plaats op de twee rangeerterreinen die bij stations Alkmaar liggen en was voornamelijk georganiseerd door NS, NedTrain en ProRail. In deze reportage vertel ik wat er te beleven was.

Binnenkomst
Nadat ik rond 10:47 aankwam op station Alkmaar viel me op dat er best een hoop treinen stonden, zo zag ik al snel vanaf één van buitenste  perrons de Kameel staan op een middenspoortje, tussen twee hoofdrijbanen. Dit treinstel is een directie-voertuig welke de organisatie van TreiNShow geregeld had. Helaas gaf de NS niet de toestemming om hem tussen het publiek te plaatsen.
Gelukkig bedierf dit de pret niet en ging ik verder op zoek op deze open dag naar wel te bewonderen treinen, en ja die waren er genoeg. Zo waren er ook andere interessantheden te vinden die bij het spoor horen, maar daar kom ik later op terug.

Toen ik op het terrein aan kwam lopen, vanuit de voetgangerstunnel onder het station door belandde ik al in de gezellige mensen massa die op deze dag kwamen kijken. Al snel viel me de opblaasbare wachttent op die ProRail sinds kort inzet voor de wachtende reizigers op stations als de dienstregeling ergens flink ontregeld is. Al snel werd ik al verwelkomt door een vrouw die wat interessante papieren uitdeelde en reklame maakte voor de SSN-Stoomtrein dag (zie ook de agenda punten hier op Treinenweb). Zelf merkte ik al snel op dat het terrein ingedeeld was in diverse delen. Zo waren er twee materieel-shows, een deel met kraampjes, een deel met wat (werk)auto's van en een deel voor NedTrain welke op het NedTrain terrein lag.
Als eerste besloot ik maar eens de materieelshows als eerste aan te doen.

Materieelshow
Het meeste materieel was contant te bewonderen voor iedereen, en enkele treinen hielden voor een deel van de dag Open Huis. Het materieel was verdeeld over een stuk of drie sporen, waar de treinen vrij dicht op elkaar stonden, dit was erg jammer omdat er geen ruimte is voor de spoor hobbyisten en fotografen om er een leuke voorzijde-foto van te kunnen maken.

Zo heb ik o.a de SGM-III bezocht, de ICM waarvan er helaas geen gemoderniseerde versie van stond, een DD-AR, Plan-V, een V-IRM (de 9514), de SLT en de wat oudere treinstellen 'Hondekop 766', 1201 en de 1136.

Bij de zojuist genoemde en de overige treinstellen stonden de hele tijd of een groot deel van de tijd personeel alles uit te leggen en vragen te beantwoorden van de spoorweg-liefhebbers. Door vele belangstelling was het bij sommige treinen dan ook erg druk, en regelmatig ging er kort een tyfoon-claxon af her en der, iets wat bij velen niet echt in de smaak valt door het keiharde geluid waar iemand zijn oren mee kan beschadigen als men er te dicht bij staat. 

Nadat ik enkele personeelsleden de hemd van hun lijf te heb gevraagd over de modernisering van de DD-AR en de ICMm besloot ik op zoek te gaan naar het tweede rangeerterrein. Deze bleek bereikbaar te zijn via twee wegen, je kon via het station naar de andere kant lopen, of je kon meeliften met de ICL-rijtuigen welke een V200 locomotief van Shunter ervoor hadden gekregen, deze trein bestond uit 3 rijtuigen ICL, en vertrok enkele keren per uur, en maakte een rit van een ongeveer 3 minuten. (zie ook onderstaande video).
Eenmaal aangekomen op het tweede opstel terrein viel me op dat het een stuk rustiger was. Zo was hier dan ook veel minder te zien. Er stond een mobiele werkplaats van Strukton en een andere V200 locomotief van Shunter. Vermoedelijk heeft hier in de buurt ook een kleine overdekte modeltrein-opstelling gestaan, maar dat wist ik ook pas later dat die er stond.

Na een kwartier rond gekeken te hebben ben ik weer terug gegaan naar de andere drukkere kant van het rangeerterrein bij Alkmaar. Hier begon mijn buik te rammellen en besloot maar een frietje te halen voor 2,50 euro.

De kraampjes
In de tussentijd dat ik een bakje friet aan mijzelf nuttigde ben ik maar eens gaan lopen langs de opgestelde standjes. Hier stonden diverse organisaties en verenigingen diverse dingen te verkopen. Zo was er ook een particuliere verkoper welke trein-onderdelen verkocht, zo had deze ook een frontsein te koop van de inmiddels gesloopte Plan V 413. Hiervan was onder de deels afgebladderde verf nog de orginele groene verf te zien. Best wel leuk om te zien aangezien ik zelf in mijn leven nog nooit een orginele volledig groene Plan-V heb meegemaakt.
De stichting NVBS, de Stibans en de Stichting TEE stonden er ook met wat interessante dingetjes en invulformulieren voor donateurs.

Halverwege de dag ging ik eens verder kijken, en zag ik dat er ook wat werkauto's stonden van Strukton, dit waren o.a een hoogwerker. Ook stond er een cabrio-bus geparkeer waar je in kon kijken, wat dit op een materieel-show deed snap ik nog steeds niet, maar het was wel leuk voor de kinderen.

NedTrain terrein
Verderop kon je het onderhoudsterrein van NedTrain betreden, hier zijn geen grote werkplaatsen te vinden, maar gewoon een gebouwtje en een putspoor waar je onder de trein kan kijken, zo werd hier ook een demonstratie gegeven door de Spoorweg-ongevallen dienst hoe ze een trein herspoorden en hoe een persoon uit een auto werd geknipt. Interessant om te zien bovendien.
Zo was er ook van een bedrijf (waarvan ik de naam even niet meer weet) een opstelling van een aandrijfmotor van een wissel, en van enkele seinen. Dit was ook wel leuk om te bekijken, je kon ook zelf handmatig de demonstatiewissel bedienen (een stukje spoor en wisseltong van iets van 40 cm lang.)

Later heb ik nog even de materieelshow even aangedaan waarna ik rond een uur of 17 weer richting huis vertrok. Hierbij viel me op vanaf het perron dat de Kameel (NS-20) die de hele tijd op het middenspoor rustte weer in beweging zou komen omdat enkele mensen erin stapten. Bij navraag van een kennis die ook een spoorweg-fanaat is, bleken dit jongelui te zijn die vrijwilliggers waren van de NS, en een ritje aangeboden kregen in de Kameel. Deze hebben dan ook waarschijnlijk op deze materieelshow geholpen.
Later werd mij het zicht op de Kameel ontnomen door mijn trein die mij via Amsterdam weer naar Woerden zou brengen.

Tot zo ver deze leuke en boeiende materieelshow.

Beoordeling:
Het was erg jammer dat er op het andere show-terrein weinig stond opgesteld en dat je snel daar uitgekeken was. Ook was het erg jammer dat de friettent daar voor een patatje zo'n 2,50 euro rekende. Ook mochten van mij part de treinen wat verder uit elkaar staan voor een mooie foto, en misten er hier en daar een hoop klimtrappetjes om aan boord van de treinen te komen, aangezien de deuren van de treinen vrij hoog boven het spoor zijn, en men het vrij gevaarlijke klim- en klauter trappetje moet gebruiken. Maar gezien het vele materieel dat daar stond opgesteld, en de demonstraties die er te zien waren, was het zeker de moeite waard om er naar toe te gaan.


Hier is de drukte op deze Alkmaarse materieelshow te zien, gefilmd vanuit de laatste bak van de pendeltrein welke tussen de twee show-terreinen reed. (Film gemaakt door: Aar)

Fotogalerij