Publieksdag '150 jaar Zwolle'
Op zaterdag 7 juni vond er vanwege het 150-jarige bestaan van het spoor in Zwolle een publieksdag plaats op en rond het station van Zwolle. Op deze bijzondere dag waren er een hoop leuke activiteiten voor vele geïnteresseerden, waaronder een kijkje in de in aanbouw zijnde reizigerstunnel.
De loods
De activiteiten vonden plaats rondom het station van Zwolle. Het grootste deel vond plaats op de plek waar er gewerkt wordt aan de herinrichting van het stationsgebied aan de kant van de grote loods van NedTrain die er staat. Hoewel deze loods al enige jaren niet meer in gebruik zijnde is als onderhoudswerkplaats voor het materieel, was het wel een ruime locatie om diverse demonstraties en modelsporen van modelspoorverenigingen te zien. Ook trad in deze grote loods het NS Harmonieorkest op, waren er standjes aanwezig en kon men eten, drinken en diverse versnaperignen halen.
Gezien de sporen naar de loods zijn weggehaald was er geen materieel hier binnenin te bekennen, op een aantal modeltreinen na in diverse formaten. Zo waren er kleine modeltreinen van de bekende school 1:87, en waren er enkele andere modeltreinen waarin kinderen over een minispoorweg een stukje konden rijden met een machinist.
Stationstunnel
Buiten de loods stonden enkele eetkraampjes, en was er de mogelijkheid om de nieuwe stationstunnel van het station Zwolle te zien. Een smalle trap leidde naar de tunnel waar iedereen zijn ogen in kon rondkijken. het was duidelijk dat de tunnel nog niet af is, maar de contouren van het geheel waren al erg goed zichtbaar, evenals de plek waar de roltrappen naast de normale trap komen. De (rol)trappen naar de perron zelf zijn nog niet geplaatst, en dat volgt in een latere fase. Ook werden er in de tunnel ontwerpen en illustraties van de voortgang en bouw van het vernieuwde station van Zwolle getoond, en werden er ook rondleidingen gegeven onder leiding van een medewerker van ProRail.
De bedoeling is dat medio 2015 de tunnel geopend. met de verbouwing wordt de tunnel een stuk breder dan eerst zodat het meer reizigers kan verwerken. Winkels zullen er uiteindelijk geen plek in de tunnel vinden. In 2011 werd dit plan al afgeblazen omdat het technisch te ingewikkeld zou zijn en tevens te duur.
Demonstraties en onthulling
Op punt nummer 6 op de plattegrond was een klein stukje van het spooremplacement ingericht als demonstratie-plek. Hier werden demonstraties gehouden van de 'spoorongevallen wagen' om een locomotief te hersporen. Ook was het mogelijk om divers materieel van Locon, waaronder een oude 1800-locomotief die voorheen dienst deed bij de NS, te bezoeken. Ook werd er een nieuwe trein van Locon onthuld welke tevens een ex-NS1800 was. Deze heeft het gemeentewapen van Zwolle weer teruggekregen, nadat deze al jaren lang hiermee gereden had... (even uitzoeken). De onthulling vond plaats door een wethouder van de gemeente Zwolle, samen met de directeur van Locon, die een magneet-sticker van de lok aftrok waarna het wapen zich onthulde.
Groot succes
De organisatie van ProRail liet weten dat het evenement een groot succes was:"Het was een succes en de opkomst boven verwachting", aldus een woordvoerder van ProRail. In totaal trok de publieksdag zo'n 8.000 geïnteresseerden, waarbij tijdens de rondleidingen in de in aanbouw zijnde reizigerstunnel een megafoon nodig was om de mensen uitleg te kunnen geven.
Conclusie
Gezien de diverse activiteiten was er veel te doen. Ook het weer zat mee, en zorgde voor een hoop mensen die een dagje uit wouden gaan. Helaas was er vanwege het gebrek aan beschikbare sporen weinig materieel te vinden om te bezichtigen, en deze waren bovendien niet makkelijker bereikbaar gezien de afstand van de looproute ernaar toe. Een pendeltrein over de weg maakte de reisduur weliswaar wel korter, maar gezien de afgelegen locatie trok dit deel wel enig minder bezoekers dan op de bouwplaats.
De foto's die er zijn gemaakt zijn in de galerij hieronder te vinden. De foto's van de Lokon-treinen en de materieel-opstelling zijn gemaakt door Alex Heetkamp.