Excursierit naar de VSM
In het teken van 175 jaar Spoor in Nederland vinden er een hoop evenementen plaats. Zo ook diverse excursieritten, en één daarvan was een rit georganiseerd door C-Tracks en RailExperts met een rit naar de VSM in Beekbergen. Ook wij waren van de partij tijdens deze rit.
De rit begon afgelopen zondagmiddag in Amsterdam op spoor 13, en vertrok ongeveer een kwartier na het middaguur. De ingehuurde rijtuigen kwamen uit Duitsland en waren gehuurd via RailExperts, die de trein vooral ingezet hadden om Duitsers naar Nederland te trekken vanwege het jaarlijkse 'Gay Pride' evenement die dit weekend in Amsterdam plaatsvond. In de tussentijd dat de roze feestgangers in Amsterdam los konden gaan werd de trein ingezet voor deelnemers van de excursie om hen vervolgens naar de spoorlijntje van de Veluwse Stoomtrein Maatschappij (VSM) in Beekbergen te voeren.
De locomotief die ingezet werd als tractie was de 9908, een ex-1600 locomotief van de DB Schenker die tegenwoordig door het leven gaat bij de goederenvervoerder Locon. De rijtuigen waren Zwitserse passagiersrijtuigen die voor evenementen bedoeld zijn. De indeling was een coupe-indeling met losse coupeetjes met elk zes zitplaatsen. In het midden van de rijtuigencombinatie reed er een rood geschilderd barrijtuig mee. In dit rijtuig konden de reizigers diverse drankjes en versnaperingen bestellen. Voor een prettige ambiance van het barrijtuig werd er pop-muziek gedraaid wat werd afgewisseld met Duitse muziek vergezeld van een groepje discolichten.
De eerste fotostop
Na een rit van een uurtje met een maximale snelheid van 120 km/h kwamen we aan in Apeldoorn, de bedoeling was dat we direct op het spoorlijntje van de VSM aan zouden komen, maar vanwege een technisch probleem van ProRail was dit niet mogelijk. Wel werd de trein uiteindelijk op één van de andere vrije sporen van het hoofdrailnet geplaatst, zodat we alsnog de trein konden fotograferen, terwijl ProRail in de tussentijd de wissel om kon zetten naar het spoor van de VSM. Ook kregen we de mogelijkheid om een line-up te fotograferen van de Locon 220 dieselelectrische locomotief, de 9802 locomotief en Hippel 636 van de VSM.
Na iets minder dan een uur wachttijd kon onze trein worden omgerangeerd worden naar het spoor van de VSM, zodat we vanaf het aansluitende perron weer de trein in konden stappen, waarna we met de tractie van een 9802, een voormalige dieselelektrische locomotief uit België met het ex-nummer 6325 uiteindelijk richting Beekbergen konden rijden. Oorspronkelijk was de planning om een Bakkie uit de 600-serie van Locon te gebruiken, maar deze was vanwege werkzaamheden aan het metronetwerk van de RET in Rotterdam verhuurd.
De tweede fotostop in Lieren
Na een minuut of twintig rijden, waarna er een aantal overwegen handmatig moesten worden gesloten door het treinpersoneel van de VSM, kwam we aan bij de spoorboog aan de Tullekensmolenweg. Hier konden alle excursisten (en overige spotters die hierheen waren afgereisd) de trein op deze prachtige locatie fotograferen, een fraai ouderwets voorsein, een een tweetal paarden in een aanliggend weiland maakten de plaat compleet. Nadat onze trein de onbewaakte overweg passeerde, waarbij een pesoneelslid van de VSM met een vlag in zijn hand de overweg afsloot reed onze trein verderop naar het emplacement van de VSM in Beekbergen. Dit was zo'n 500 meter verderop van de locatie waar we ons nu bevonden.
Uiteindelijk kwam er een goederenlocomotief aan die voor de sier ook werd ingezet, en voorzien was van een Bakkie van de VSM, met een aantal goederen wagons. Ook hierop konden veel fotografen uit de groep zich uitleven met hun arsenaal aan objectieven, waarbij telelensen bij diverse spotters werden gebruikt, voor een optimaal beeld.
De derde fotostop in Beekbergen
De trein had inmiddels onze groep grotendeels achtergelaten in Lieren, waarna we uiteindelijk met de groep naar het emplacement van station Beekbergen konden lopen. Dit was maar een metertje of 500 meter lopen. Op het station van Beekbergen konden we onze plezier niet meer op met ander interessant materieel wat we vast konden leggen op de lens van de camera's. Zo werden er een aantal Hippels (de 532, 650 en de 636) in een diagonale line-up neerzet om te kunnen fotograferen, ook was het mogelijk om ander interessant materieel op de plaat vast te kunnen leggen, of een praatje te maken met het personeel van de VSM. Hoewel het vanaf dat moment lichtelijk begon te regenen kon dat de pret niet drukken en werd er ijverig door gerangeerd en gefotografeerd, waarna onze trein weer aan het perron aansloot om ons weer op te pikken. De reis vervolgde richting Loenen.
De laatste fotostop voor Loenen
De laatste fotostop bevond zich een aantal kilometers na Beekbergen net voor Loenen. De overweg met de naam 'De Generaal' was tevens de stopplek alweer we weer uit konden stappen om onze trein nog eens in beeld vast te leggen. Ook hier waren telelensen vanaf 70 millimeter zeker niet overbodig.
Aan de andere kant van het spoor na de overweg waren bossen te zien waar in de verte onze trein werd gerangeerd, en waar een locwissel plaatsvond. Zo konden we op het oude perron voor Loenen instappen om uiteindelijk tegen de avond weer in Apeldoorn aan te komen. De rit was weer dezelfde als toen we heen zijn gekomen, maar oorspronkelijk was het idee om via Dieren, Zutphen en Utrecht naar Amsterdam terug te gaan, de opgelopen vertraging met de defecte wissel in Apeldoorn had helaas voor roet in het eten gegooid.
De terugreis
De terugreis voerde ons weer terug naar Apeldoorn, alwaar de Hippel weer werd ingewisseld voor de Locon 9908. Na een vlotte omwisseling konden we door konden gaan naar Amsterdam via Amersfoort. Inmiddels werd het barrijtuig steeds drukker bezocht door de passagiers en werd er ijverig bier getapt door het personeel van het barrijtuig. Net na Apeldoorn strandde de locomotief van met een klein defect, waardoor we niet direct verder konden rijden. Even waren er verwachtingen dat een anderen gereed staande Locon-locomotief uit Apeldoorn ons op kon halen, maar hier was gelukkig geen sprake van. Na een vertraging van 15 minuten worden we alsnog met dezelfde locomotief aan kop doorrijden naar Amersfoort en Amsterdam.
Voordat we bij Amersfoort werden werd iedereen via de boordomroep gevraagd om nog even naar het barrijtuig te gaan om afscheid te nemen en een lekker typisch Duits flesje jenever in ontvangst te nemen, voordat er een groot deel van de reizigers in Amersfoort eruit ging. Ikzelf reed mee naar Amsterdam, en had op het laatste moment nog even een coupé voor mij alleen waar ik mijn benen uit kon strekken van deze indrukwekkende dag.
Net over zeven uur 's avond's kwam de trein in Amsterdam aan waarna we allen de trein verlieten, zodat de trein op het spooremplacement van de Zaanstraat weer schoon kon worden gemaakt om daarna de roze feestgangers op de Gay Pride weer mee terug te kunnen nemen naar het Duitse Mannheim, waar de trein vandaan kwam.
Video
Bij deze willen we Railexperts, C-Tracks en natuurlijk ook de vrijwilligers van de VSM bedanken voor deze geweldige rit, in het kader van het 175-jarige bestaan van de spoorwegen in Nederland.