Kijkje in nieuwe reizigerstunnel station Zwolle
Op vrijdag 26 juni 2015 werd na vijf jaar bouwen de nieuwe stationstunnel van station Zwolle geopend. Deze tunnel is zelf zeventien meter breed, wat voorheen 5 meter was. Hiermee moet de doorstroomcapaciteit van reizigers flink toenemen voor een langere periode. Ook zullen er enkele winkeltjes in de tunnel worden gevestigd. In deze review laten we zien hoe de tunnel eruit ziet.
ProRail heeft de tunnel geheel voorbereid op het nieuwe busstation, dat de gemeente Zwolle in 2018 in gebruik wil nemen. Wanneer het busstation aan de noordkant van het station naar de zuidkant verplaatst is, kunnen reizigers makkelijk overstappen van bus naar trein en andersom. De nieuwe tunnel is ook het begin van een verdere ontwikkeling van het stationsgebied: een aantrekkelijke verbinding tussen de binnenstad en het Lübeckplein / Hanzeland.
Stationstunnel
De perrontunnel is ruim van opzet (meer dan 100 meter bij 17 meter), maar bovendien ook bijzonder ruimtelijk door de vormgeving. Het ruimte-effect wordt benadrukt door een lijnenspel van 3,2 miljoen mozaïektegeltjes, er zijn vides aangelegd die voor daglichtinval zorgen, ronde hoeken en glazen liftschachten.
Planning
Na de opening van de reizigerstunnel gaat het werk bij spoorbeheerder ProRail voor de vernieuwing van het station en de sporen in Zwolle verder. Op 26 juli is de traverse verwijderd. De reizigers hebben er ruim 4 jaar gebruik van gemaakt. Er komen later dit jaar nog winkels in de tunnel en de perronkappen worden nog aangepast op het station. Komende jaren wordt het spoor uitgebreid, vernieuwd en slimmer ingericht.
Hier zien we de ingang aan de stationszijde. Deze is beneden in de tunnel voorzien van OV-poortjes.
Aan beide zijden van de lift is een brede en rechte trap geplaatst.
We lopen de trap af en komen uit in de brede de tunnel, opmerkelijk is de duurzame led-verlichting aan het plafond.
Midden in de tunnel onder de perrons zijn mooie glazen liftschachten aangelegd, zodat mensen met veel bagage of met een fiets ook naar het perron of de stationshal kunnen.
De gele vertrekstaten zijn ook hier in de tunnel aanwezig. Er is bij de Nederlandse Spoorwegen nog geen reden om deze borden definitief van de stations te verwijderen.
Vanuit deze hoek zien we de roltrappen en de reguliere trap naar het perron. Er is per zijde van de tunnel één roltrap die elk naar boven of naar beneden gaat.
In de tunnel zijn 3,2 miljoen mozaïektegeltjes geplaatst, die diverse lijnen met blauw accent laten zien.
Aan beide zijden van de tunnel zijn OV-poortjes geplaatst. Deze staan op dit moment nog open.
Opmerkelijk gezien heeft Arriva nog geen eigen poortjes, maar de informatieborden boven de lege ruimte verraden dat hier nog een paar poortjes zullen worden bijgeplaatst. Naar verwachting vindt dit in de loop van het jaar plaats. Tot die tijd blijven de NS-poortjes logischerwijs gewoon open, en kan men hier in- en uitchecken.
Aan de overkant van het spoor komt men uit bij het busplatform. Dit plein zal de komende tijd nog op de schop gaan.
De oude en tijdelijke reizigerstraverse die 5 jaar lang dienst heeft gedaan om de reizigers naar de perrons te brengen tijdens de werkzaamheden. Op dit moment is deze al weer afgebroken.
De roltrap en de reguliere trap die van het perron leiden naar de nieuwe stationstunnel.
Cijfers en feiten
- Op vrijdag 26 juni 2015 vond er een feestelijke opening plaats.
- In 2009 was het ontwerp van de tunnel gereed.
- In 2010 startte de bouw van de tijdelijke traverse.
- In 2011 start de bouw nieuwe en vierde treinperron, sporen en de stationstunnel.
- In mei 2011 werd de oude tunnel gesloopt.
- In december 2012 werd het vierde perron geopend, na de opening van de Hanzelijn.
- De nieuwe tunnel is 17 meter breed, voorheen was deze 5 meter breed.
- De tunnel loopt onder 4 treinperrons, 1 busperron en 10 sporen.
- De tijdelijke traverse was 8,5 meter breed.
- Er zijn 12 perronopgangen vanuit de nieuwe perrontunnel.
- De tunneldekken wegen tot 1,3 miljoen kilo.
- Er is 1400 m3 beton gestort in de tunnelvloer.
- Er bevinden zich 3,2 miljoen mozaiektegeltjes in de tunnel.