De NS presenteert de FLIRT-3

De NS heeft deze week haar nieuwe FLIRT-3 sprinter gepresenteerd. Het eerste treinstel staat op dit moment nog bij Stadler in Polen in afwachting van de overbrenging naar Nederland. Zodra deze daar aan is gekomen wordt de trein onderworpen aan het test- en toelatingsprogramma die bij elke nieuwe treintype verplicht wordt gesteld. In deze review nemen we je mee naar het interieur van de nieuwe sprinter.

De NS heeft begin vorig jaar met spoed 58 extra Sprinters besteld. Op korte termijn zal het eerste treinstel naar Nederland komen waarna deze wordt onderworpen aan een uitgebreid test- en toelatingsprogramma dat hoort bij de introductie van een nieuw model of type trein. "De trein gaat komend jaar veel testkilometers maken op het Nederlandse spoor. Ondertussen worden acht werkplaatsen klaargemaakt voor het onderhoud aan dit nieuwe type trein. Ook worden honderden machinisten en technici opgeleid evenals duizenden conducteurs," aldus Tom de Groot, Projectmanager van NS voor de nieuwe Sprinters.

Grondig testen

De NS heeft de extra Sprinters besteld vanwege o.a. het behoud (en de aanstaande uitbreiding) van de OV-studentenkaart. Ook merkt het vervoersbedrijf meer reizigers te vervoeren nu de economie aantrekt. Om te zorgen dat de nieuwe Sprinter het spoor op mag, gaat treinfabrikant Stadler alle systemen en het rijgedrag op het Nederlandse spoor grondig testen. Bij een nieuwe trein horen andere procedures en de collega’s van NS worden hiervoor opgeleid.

Toelating

Om binnen twee jaar 58 stuks van een nieuwe trein op het spoor te krijgen komt er heel wat bij kijken. Er is hierbij sprake van vijf belangrijke stappen die genomen zullen worden: Contractvorming en vaststelling design, starten van productie, testen en toelating, voorbereiding, indienststelling.

Contractvorming en vaststelling design
In deceber 2014 maakte de NS bekend dat zij door o.a. het behoud/de uitbreiding van de OV-studentenkaart met spoed 58 extra Sprinters nodig heeft. De treinen van het type FLIRT-3 worden besteld bij de Zwitserse fabrikant Stadler. Uiteindelijk worden in april 2015 de definitieve contracten
getekend. Het gaat om 58 treinen met in totaal 16.100 zit- en staplaatsen extra voor NS.
De contractwaarde voor de bestelling is € 280 mln. Het bestaande concept van de FLIRT wordt bovendien aangepast aan de wensen van de NS. Hierbij valt te denken aan het ATB-beveiligingssysteem, het interieur en de mogelijkheden van het reisinformatiesysteem aan boord van de trein.

Productie
In de zomer van 2015 start de bouw van de treinen in de moderne fabriek van Stadler in het Pollse Siedlce. De onderdelen zijn afkomstig van andere Stadler-fabrieken en leveranciers uit Zwitserland, Hongarije en Duitsland. Uiteindelijk duurt de bouw van één Sprinter gemiddeld 15 weken. Onderaan dit artikel is een filmpje vermeld waarin het productieproces van de FLIRT-trein in te zien is.

Overbrenging, testen en toelating
Vanaf eind maart wordt het eerste treinstel de grens van Nederland over gebracht. Deze zal dan gesleept de grens worden overgebracht, omdat de trein nog niet direct gereed is om direct te mogen rijden. Vanaf dat moment breekt er een uitgebreide test- en toelatingsperiode in Nederland aan,
zodat de trein uiteindelijk veilig het spoor op kan. Dit gebeurt in samenwerking met Stadler en tal van andere partijen. De trein maakt hierbij duizenden kilometers aan testritten.

Voorbereiding
Ook moeten er acht werkplaatsen worden klaargemaakt, waarbij er een investering van ca. € 35 mln. mee gemoeid is. Ook moeten er enkele honderden machinisten worden opgeleid evenals 200 technici van o.a NedTrain en zullen 3.000 conducteurs een materieelinstructie krijgen. Alles is gericht op zo min mogelijk kinderziektes en een succesvolle introductie op het spoor.

Indienststelling
De eerste nieuwe treinen moeten gaan rijden in Zuid-oost Nederland. De treinen worden tot medio 2017 nog geleverd, waarmee er uiteindelijk 58 nieuwe sprinter-treinstellen wordne ingezet. Een jaar later volgt de levering van de nieuwe CAF-Sprinters die in Spanje worden gefabriceerd.

Foto's van de trein

 

 

 

 

Feiten en cijfers bij de nieuwe Sprinters

  • De 58 Sprinters bieden straks in totaal 16.100 zit- en staplaatsen extra.
  • Sprinters zijn echte forensentreinen waar reizigers gemiddeld ca. 15 minuten in staan/zitten.
  • De treinen zijn transparant en hebben brede deuren voor eenvoudig en snel in- en uitstappen. De trein voldoet aan de laatste Europese veiligheidseisen.
  • De trein van het type FLIRT is meer dan 1.000 keer gefabriceerd en rijdt van bijvoorbeeld Italië tot Noorwegen.
  • De 58 treinen bieden in totaal bijna 10.000 stopcontacten en ca. 5.000 USB-aansluitingen. Ze krijgen daarnaast voor het eerst, net als de Intercity’s, WiFi. Ook worden ze voorzien van een camerasysteem ten behoeve van de veiligheid.
  • De kunst in de trein is geïnspireerd op Mondriaan.
  • Een speciale uitschuiftrede zorgt voor betere rolstoeltoegankelijkheid. Ook kent elk treinstel een (rolstoeltoegankelijk) toilet en speciale rolstoelplekken of plekken voor je fiets.
  • Geen te kleine prullenbakjes meer tegen je knie want op elk balkon komen grote afvalbakken, waar je je afval bovendien gescheiden in kunt doen.

Technische specificaties

Type Flirt
Aantal Flirt III: 33
Flirt IV: 25
Aanschafkosten 280 miljoen Euro
Nummering III: 2201-2233
IV: 2501-2525
Fabrikant Stadler Rail
Bouwjaar 2016
Indienststelling Vanaf eind 2016
Aantal delen drie- (III) en vierdelig (IV)
Spoorwijdte 1435 mm
Lengte over buffers III: 60.200 mm
IV: 74.700 mm
Breedte 2.880 mm
Hoogte 4.120 mm
Maximumsnelheid 160 km/h
Dienstsnelheid 140 km/h
Vloerhoogte 780 / 870 (bakovergang)
Deuren III: 6 per zijde
IV: 8 per zijde
Deurbreedte 1300 mm
Zitplaatsen 1e klas 32
Zitplaatsen 2e klas III: 114
IV: 170
Aantal klapzittingen 12
Treinbeïnvloeding ATB-EG
Treinradio GSM-R
Koppeling Scharfenbergkoppeling

Meer treinen

De nieuwe Sprinters is de eerste lichting van een reeks nieuwe treinen die de NS besteld heeft, waarmee zij de capaciteit voor reizigers en haar dienstregeling wil vergroten. In totaal investeert NS meer dan 2,5 miljard in nieuw en bestaand materieel. Zo komt dit jaar ook de eerste volledige gemoderniseerde VIRM-dubbeldekker op het spoor en worden er 11 stuks aan oude DDM-1 dubbeldekstreinen weer opgefrist die al enige tijd in de reserve stonden.

Daarnaast volgen vanaf 2018 meer nieuwe Sprinters (118 stuks) die besteld zijn bij treinenbouwer CAF. en op dit moment loopt een grote aanbesteding de laatste fase in nieuwe enkeldeks intercity’s die vanaf 2021 moeten gaan rijden op het Nederlandse spoor die moeten gaan zorgen voor 25.000 zitplaatsen.

Met dank aan Treinreiziger.nl en de Nederlandse Spoorwegen