Station Düren onder de loep

Enige jaren geleden ben ik tijdens een dagje treinen door België en Duitsland uiteindelijk op het station van het Duitse Düren aangekomen. Dit station van Düren erg op omdat het namelijk twee bijzondere kanten kent. De ene kant is de moderne kant, en het andere is de ouderwetse kant.

In deze reportage wil ik jullie laten zien hoe de historie van dit station er nou uitzag, hoe de omgeving ervan uitgezien heeft en hoe het er nu uitziet.

Geschiedenis

Het station is op 1 september 1841 samen met de spoorlijn Keulen-Aken-Düren geopend. In de loop van het industrialisatie-tijdperk kreeg het station steeds meer een belangrijkere betekenis en waardoor er diverse spoorlijnen verbonden raakten met het station. Gezien Düren steeds beter bereikbaarder werd in de jaren werd er besloten om het station een status voor Sneltrein-station te geven, waar de spoolijnen naar de vroegere federale hoofdstad Euskirchen Bonn of Bedburg, en naar de steden Neuss en Düsseldorf leiden.

Nabij het station  van Düren was ook een werkplaats gebouwd waar de oude stoomlocomotieven destijd hun onderhoud kregen. In 1930 is er gestart met de bouw van deze loods, die drie jaar heeft geduurd. In 1933 kon deze loods dan ook in gebruik worden genomen, hiermee speelde Düren een belangrijke rol vanwge het inmiddels flink toegenomen treinverkeer.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de loods van Duren vernietigd door een aanval van geallieerden. Het station bleef nagenoeg ongeschonden. Na de oorlog werd de loods weer voor een deel opnieuw opgebouwd.

In deze periode lagen er al decennia lang plannen op tafel om een nieuw stationsgebouwd te bouwen, echter omdat Duren na de luchtaanvallen financieel aan de grond zat kon dit project niet plaatsvinden, tot in 15 Mei 1949, toen werd dan eindelijk het nieuwe stations geopend. De loods heeft daarna nog tot 1 juli 1986 dienst gedana, waarna die drie jaar later gesloopt werd. Het stationsgebouw heeft afgelopen jaren nog enkele moderniseringen ondergaan waarmee het geschikt werd voor een aansluiting op de hogesnelheidslijn tussen Keulen en Aken. Ook werden enkele sporen hiermee verlegd.

De authentieke draaischijf welke voor de loods gestaan heeft is nog steeds te vinden op het station, maar wordt niet meer gebruikt. De sporen ernaar zijn dan ook afgesloten.

Heden

Nog steeds zijn er sporen van de geschiedenis terug te vinden op dit station. Waar de perrons erg modern zijn, vindt men aan de andere zijde van het perron o.a nog de ouderwetse draaischijf waarop locomotieven konden worden gekeerd en het juiste spoor konden kiezen om in de loods te kunnen rijden. Deze draaischijf is niet meer in werking, en het lijkt erop dat deze een museumstaus heeft gekregen, het spoor hiernaar is dan ook opgebroken. Het huisje waarin de 'bestuurder' van de draaischijf zat is nog wel aanwezig, echter de bediening van de draaischijf is niet meer mogelijk.

Om een indruk te kunnen geven over hoe het station er uit ziet en er uit gezien heeft hebben we enige tijd geleden een fotoreportage gemaakt.


Dit is het station van Duren. Het gebouw stamt uit eind jaren '40. Helemaal links zie je het moderne station waar een BR 425 te zien is, de trein die wij als de SLT kennen hoewel er enkele verschillen zijn. Het kenmerkende van het station is de draaischihf welke niet meer in gebruik is. De sporen ernaar toe zijn ook opgebroken.


Dit is het besturingshokje van de oude draaischijf. Van binnen was deze zo goed als leeg.
 


Dit is het oude deel van het station waar nog een enkele passagierstrein elk uur vertrekt. Een perron is er ook niet echt aanwezig. het is dan ook meer een weggetje of een looppad. Ook hier vinden zich enkele goederensporen waar goederenwagons worden geplaatst.
 


Hier is nog een spoor die in de loop der jaren een eindpunt kreeg door twee bielsen in te graven.
 


Dit is het nieuwe deel van het station, Gleiss 1. Hier komt o.a de stoptrein naar Aachen aan.
 


Ook de Thalys maakt gebruik van dit spoor, echter deze maakt geen stop
op dit pittoreske station.


Wat hier op spoor 1 wèl stopt is de trein naar Aachen Hbf. Dit is een interregio trein, erg vergelijkbaar met onze Sprinter-diensten.
 


Op een ander spoor welke bereikbaar is door middel van een overpad vertrekt elk uur de trein naar Heimbach. Er waren plannen om deze trein te nemen, echter een missende aansluiting te Maastricht gooide roet in het eten waardoor ik en een vriend in tijdsnood kwamen.
Bedankt NMBS... grr....

Eindwoord en bronvermelding

Ik heb deze review geschreven omdat ik Düren een pittoresk station vind met twee bijzondere kanten. De foto's uit dit artikel komen uit mijn fotocamera, en zijn twee jaar geleden genomen. Ikzelf ben niet op de hoogte of er enige dingen veranderd zijn, maar daar kom ik eventueel later nog wel eens op terug mocht dat zo zijn. De informatie die ik in deze review verwerkt heb komt uit het Duitse Wikipedia.

Mocht je opmerkingen hebben over dit artikel, dan hoor ik die graag via e-mail.