AnsaldoBreda wil samenwerking NS
In een open brief aan de treinreizigers roept Fyrabouwer AnsaldoBreda in de ochtendbladen de NS op om weer te gaan samenwerken. De paginagrote oproep is als advertentie verschenen in zowel de Telegraaf als het dagblad Metro.
Die open brief is geschreven door de Manfelotto, de CEO van het bedrijf zelf en schrijft onder andere het volgende:
Een veilige, comfortabele en betrouwbare treinreis met een snelheid van 250 kilometer per uur is er voor u helaas nog niet mogelijk. En dat terwijl wij al vele jaren met de snelheden van 300 kilometer per uur rijden.
Hoe kan dat? AnsaldoBreda, waarvan ik de eer heb CEO te zijn, is op geen enkele wijze verantwoordelijk voor dit ongemak. Dat is inmiddels duidelijk geworden. Ik verzeker u dat het mogelijk is binnen korte termijn de Fyra ind ienst te nemen. Dus inclusief aanpassingen die nodig zijn om de treinen ook in extreem slecht winterweer (zoals in jarnuari van dit jaar) te laten rijden, ook al waren deze aanpassingen niet voorzien in ons contract met de NS.
Verder refereert de CEO in de open brief ook naar de nieuwe aangepaste V250-trein, welke onlangs op 16 september in de Italiaanse fabriek in Pistoia is gepresenteerd. Ook vergelijkt hij de Fyra als een even betrouwbaar toestel als die van de door hun gefabriceerde Frecciarossa, die 300 kilometer per uur haalt.
NS: "Contract opgezegd"
De NS laat in een reactie merken dat ze niet onder de indruk zijn van de open brief van Manfelotto. Ze wijzen erop dat het contract met AnsaldoBreda niet voor niets is opgezegd. ''Waarom zouden we vertrouwen hebben in een bedrijf dat zegt in zes maanden iets te kunnen wat de afgelopen acht maanden niet is gelukt'', aldus een NS-woordvoerder.
Verder ziet er er uit dat de zaak juridisch uitgevochten gaat worden.
"AnsaldoBreda heeft ons bovendien laten weten snel een bodemprocedure te beginnen. Daarmee kiezen ze zelf voor de lange termijn. Dat kost zeker één of twee jaar en als het komt tot een hoger beroep of cassatie zijn we zo zeven jaar verder."
Afgelopen woensdag maakte de NS bekend dat ze Finmeccanica, het moederbedrijf van AnsaldoBreda, aansprakelijk zullen houden houden voor het Fyra-debacle. Het gaat onder meer om circa 200 miljoen euro voor de aanschaf van de treinen, juridische kosten en gederfde inkomsten. Volgens de NS is het te riskant om de schadeclaim bij AnsaldoBreda zelf te halen, vanwege de slechte financiële staat van de treinenbouwer.
Bron: Nu.nl