Stadler levert hybride smalspoortreinen aan Frankrijk

Een render van de nieuwe smalspoortreinen die vanaf 2028 in Frankrijk zullen rijden.
Een render van de nieuwe smalspoortreinen die vanaf 2028 in Frankrijk zullen rijden.

De Franse spoorvervoerder Chemins de fer de Provence (CP) heeft samen met Stadler en Région Sud een contract getekend voor de levering van acht hybride treinstellen. De voertuigen, speciaal ontworpen voor het smalspoornetwerk van CP, zijn voorzien van accu's waarmee de CO2-uitstoot tot 77 procent wordt verlaagd.

De Franse spoorwegmaatschappij Chemins de fer de Provence (CP) en Stadler effenen de weg voor milieuvriendelijker spoorvervoer tussen Nice en Digne-les-Bains. De voertuigen die in het Zwitserse Bussang geproduceerd worden vervangen de oude dieselvloot van CP en zijn uitgerust met een hybride aandrijving. De treinen zullen worden ingezet op de 150 kilometer lange smalspoorlijn tussen Nice en Digne-les-Bains in het stedelijk gebied van Nice. De meterspoortreinstellen rijden op accu's en zijn tevens voorzien van een hybride aandrijving met een biodieselmotor.

De treinen op maat zijn 40 meter lang en bieden plaats aan ongeveer 180 passagiers. Ze worden geproduceerd in de Stadler-fabriek in Bussnang, in het noordoosten van Zwitserland. De levering zal in 2028 plaatsvinden.

"Stadler is verheugd over de opdracht van Chemins de fer de Provence en zeer verheugd om voor deze klant de meterspoortreinstellen op maat te bouwen. We zijn er trots op dat we met de hybride aandrijving een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan milieuvriendelijke mobiliteit op deze route in de Région Sud", aldus Ansgar Brockmeyer, Hoofd Marketing & Sales bij Stadler.

Opdrachtgever Regio Provence-Alpes-Côte d’Azur
Traject Lijn Nice – Digne
Lengte van het netwerk 151 km
Spoorbreedte 1.000 mm
Minimale boogstraal 100 m
Type voertuig BEMU Bem 4/8
Stroomvoorziening Diesel / Batterijen
Aantal voertuigen 8
Ingebruikname 2028
Zitplaatsen 86
Staanplaatsen 98
Totaal aantal plaatsen 184
Lengte 39.874 mm
Breedte 2.500 mm
Hoogte 3.900 mm
Wielbasis draaistel 2.000 mm (BoM) / 1.700 mm (BoP)
Wieldiameter BoM 810 mm
Wieldiameter BoP 705 mm
Maximale asbelasting 14 t
Maximaal vermogen op het wiel 800 kW