NS en ÖBB willen nachttrein terug brengen naar Amsterdam
De NS en de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB hebben de intentie om weer met een slaaptrein van- en naar Amsterdam te rijden. Nu rijdt de internationale trein nog naar Düsseldorf, maar de NS hoopt dat deze in 2020 doorgetrokken wordt naar de hoofdstad.
Vanaf 7 december 2016 reed de laatste City NightLine vanuit Amsterdam door naar München of Zürich. Het aantal gebruikers van de slaaptreinen van Deutsche Bahn liep de afgelopen jaren terug. Ook was de de Duitse vervoerder genoodzaakt om te investeren in verouderd materieel, wat niet rendabel was. Sindsdien heeft de ÖBB interesse getoond in een nachtelijke verbinding met hun moderne treinen, en nu vervoer per spoor steeds meer als een duurzamer alternatief voor het vliegtuig wordt gezien, en Schiphol Airport steeds meer groeit, is het plan weer uit de ijskast gehaald.
Internationale trein
Wie toch vanuit Amsterdam de nachttrein wilt pakken moet vanuit Amsterdam om 18:40 uur de ICE nemen om in Düsseldorfop te kunnen stappen op de 'Nightjet' nachtttrein welke van vele gemakken voorzien is. Deze komt dan de volgende ochtend om 09:15 uur aan op het station in Innsbruck. NS en ÖBB zien kansen om vanaf Amsterdam ook via Düsseldorf en dan verder richting de Alpen te rijden.
"ÖBB gaat de slaaptrein Nightjet vanaf Düsseldorf doortrekken naar Amsterdam. Dan kunnen Nederlandse reizigers ’s nachts zonder overstappen in een bed naar de Alpenlanden, Italië en Kroatië rijden. Daar is veel vraag naar. We hebben wel partners in Europa nodig, alleen lukt het ons niet", zegt een NS-woordvoerder tegen De Telegraaf.
Voordat de nieuwe aansluiting in Amsterdam zover is moet ÖBB voldoende treinen beschikbaar hebben die ook toegelaten zijn op spoor in Nederland. Vanaf 2020 komen er voor de Oostenrijkse vervoerder 100 nieuwe rijtuigen beschikbaar om hun diensten mee uit te breiden, liet de ÖBB eerder aan OV-Magazine weten.
Ook zal moeten worden onderzocht hoeveel treinkaartjes worden er straks dagelijks worden verkocht.
Foto: ÖBB