Keolis houdt vanaf 2 juni proef met tijdelijke opening Zwolle Stadshagen
Vervoerder Keolis houdt vanaf 2 juni een proef op het Kamperlijntje tussen Zwolle - Kampen. Hierbij zal de trein gedurende twee weken een extra stop maken op het station Zwolle Stadshagen. Op die manier moet duidelijk worden of er momenteel nog problemen vormen om het station in de dienstregeling op te nemen.
De provincie Overijssel, ProRail en Keolis hebben vorig jaar afgesproken dat het station in december, bij de start van de nieuwe dienstregeling, definitief in gebruik zal komen. Bij de proef wordt er bekeken of er ook in de huidige dienstregeling kan worden gestopt, en of er nog verdere maatregelen nodig zijn. De proefperiode eindigt op zaterdag 15 juni.
Dienstregeling
Door de extra stop op het station zal de treinrit van en naar Kampen met twee minuten worden verlengd. Omdat de trein twee keer per uur rijdt, en er al korte keertijd is zal de dienstregeling met elke minuten verschil worden aangepast. Hiermee blijven de overstaptijden voor de andere trein- en busdiensten zoveel mogelijk behouden.
Zwolle-Kampen
De trein uit Zwolle vertrekt tijdens de proef twee minuten eerder dan in de huidige dienstregeling, namelijk om :47 en :17. Op station Zwolle Stadshagen stopt de trein om :50 en :20 en de trein arriveert in Kampen om :58 en :28. In Kampen zal de trein dus één minuut later aankomen.
Kampen-Zwolle
De trein uit Kampen rijdt tijdens de proef één minuut eerder dan in de huidige dienstregeling, namelijk om :01 en :31. Op station Zwolle Stadshagen stopt de trein om :08 en :38 en arriveert in Zwolle om :13 en :43. In Zwolle zal de trein één minuut later aankomen, en de trein twee minuten eerder vertrekken.
Vertraging door slechte bodem
De opening van Zwolle Stadhagen is tot de nieuwe dienstregeling uitgesteld doordat de bodem onder het spoortraject zwak is, hierdoor kunnen de treinen niet met gewenste snelheid halen. De opening van het station aan het vernieuwde en geëlektrificeerde spoortraject had al in 10 december 2017 moeten plaatsvinden. Echter bleek de bodem te zwak om met de geplande 140 km/u te kunnen rijden.
In plaats daarvan is er besloten om maximaal met 100 km/u te rijden. Een aanpassing met infrastructurele maatregelen zouden 35 tot 100 miljoen euro kosten en de werkzaamheden zouden enkele jarenn kunnen duren.
In plaats daarvan zal het traject worden geoptimaliseerd zodat de trein sneller op het eindstation van richting kan veranderen. Zo zal ProRail de energievoorziening aanpassen zodat treinen snelle kunnen optrekken, en worden de perrons, seinen, borden en beveiliging aangepast.
Maatregelen
Er is nu besloten dat er een mengeling van diverse maatregelen zal worden toegepast. Tussen Zwolle Stadshagen en Kampen blijven de treinen 100 kilometer per uur rijden. Mogelijk kan de snelheid op een deel van het traject tussen Zwolle Stadshagen en de overweg bij Veerallee worden verhoogd. Ook heeft ProRail aangegeven dat ze ook de fundering voor de bovenleidingsmasten nabij IJsselmuiden willen aanpassen.
Daarnaast zullen ook de seinen, borden en beveiliging worden aangepast en zal de energievoorziening worden uitgebreid zodat treinen sneller kunnen optrekken. Alle aanpassingen zouden tussen de 2,5 miljoen en de 4 miljoen euro gaan kosten en kunnen in korte tijd gerealiseerd worden.
De trein keert hier op het station van Kampen (Foto: Treinenweb)