Vodafone en Thales voeren proef uit met besturing van trein via 5G

Voor het eerst is in Duitsland is er een proef uitgevoerd waarbij een trein op afstand bestuurd werd via de communicatietechniek 5G. Op de Smart Rail Connectivity Campus in de regio Chemnitz-Erzgebirge werd in samenwerking met Vodafone een trein van Thales op afstand bestuurd.

Telecombedrijf Vodafone heeft als eerste in Duitsland een aantal 5G zend- en ontvangststations gebouwd. De nieuwe mobiele technologie maakt bandbreedtes van meer dan 500 megabit per seconde mogelijk en zorgt voor een maximale vertraging van 10 miliseconden. Hiermee is het mogelijk gebleken om in de toekomst treinen op afstand te besturen. Hierbij wordt eerst gedacht aan goederenvervoer.

"Toekomstig thuiswerk"

"We zetten 5G voor het eerst op de rails", zegt Alexander Saul, Managing Director Corporate Klanten van Vodafone Duitsland. "Samen met onze industriële partners onderzoeken we welke nieuwe toepassingen mogelijk zijn met 5G", vervolgt Saul. "Als het netwerk in realtime werkt, zoals hier op de testbaan, kan het thuiskantoor voor treinbestuurders in de toekomst werkelijkheid worden."

Bestuurdersloos rijden

Tijdens de testrit was de cabine van de trein niet in gebruik. De bestuurder zat enkele honderden meters verderop in een controlecentrum. Op twee schermen ziet hij het uitzicht vanuit de bestuurderscabine en het buitenaanzicht van de rijdende trein van de hoogste kwaliteit. De besturingsopdrachten van de machinist worden via 5G rechtstreeks naar de trein verzonden.

Uitbreiding 5G in Ditsland

Momenteel zijn er meer dan 50 5G-zenders in gebruik op het Duitse mobiele telecommunicatie netwerk. Vodafone lanceerde in juli het eerste 5G mobiele telefoonnetwerk in Duitsland. Er zijn momenteel meer dan 50 5G-stations van Vodafone over de hele wereld. Duizenden klanten maken al gebruik van het 5G-netwerk van Vodafone, waaronder veel technologiefans.

Foto: Vodafone
Foto: Vodafone