ICE3 Neo staat klaar voor test- en toelatingsritten in Nederland
Dinsdagmiddag is de ICE 3 Neo van de Deutsche Bahn bij Venlo de Nederlandse grens overgekomen. De trein zal de komende maanden test- en toelatingsritten gaan rijden zodat dit treinstel in 2024 ingezet kan worden op het traject Amsterdam - Keulen - Frankfurt ( -Basel) en tussen Duitsland en België.
Het treinstel met nummer 8002 kwam dinsdagmiddag de grens over bij Venlo. Deze werd door transportmaatschappij RailAdventure overgebracht door locomotief 111.215, waarna de Railexperts locomotief 9903 (ex-NS 1611) het treinstel verder mee op sleeptouw nam in de richting van Amersfoort. Met de toelatingsritten met de de ICE Neo gaan met de testen in Nederland een nieuwe fase in. Al eerder in maart kwam treinstel 8006 al België binnen voor de toelatingsritten.
Opvolger van ICE3
De ICE3 Neo (Baureihe 408) zal de voorganger ICE3m (Baureihe 406) gaan vervangen die de laatste jaren gebreken begint te vertonen. Geregeld vallen er treinen uit vanwege storingen. De ICE3m wordt al sinds 2000 ingezet als grensoverschrijdende verbinding tussen Nederland en Duitsland. Met de inzet van de Neo is er straks extra capaciteit mogelijk doordat treinen verlengd kunnen worden, omdat er meer geschikte treinen voor zijn.
ICE3-neo
De ICE3-neo is een doorontwikkeling van de ICE-3. In december vorig jaar kwam het eerste treinstel in dienst voor de trajecten binnen Duitsland. Het treinstel kan een maximale snelheid van 300 kilometer per uur halen, telt 439 zitplaatsen en is voorzien van aangepaste ruiten voor beter telefonisch ontvangst, telt acht plaatsen voor fietsen, vernieuwde bagagerekken, reserveringsdisplays bij de stoelen, verlichting die zich aanpast aan het moment van de dag, tablethouders en stopcontacten bij alle zitplaatsen, uitgebreide reisinformatie en een lift voor rolstoelgebruikers.