NS zet ICNG nu ook in tussen Den Haag en Eindhoven

Het vertrek vanuit Den Haag. (Foto: NS / Kjell Postema)
Het vertrek vanuit Den Haag. (Foto: NS / Kjell Postema)

Reizigers tussen Den Haag en Eindhoven kunnen vanaf vandaag ook instappen in de nieuwe Intercity Nieuwe Generatie (ICNG). Deze trein stopt onderweg op Den Haag Hollands Spoor, Delft, Rotterdam Centraal, Breda en Tilburg. Tussen Rotterdam en Breda rijdt de trein over de hogesnelheidslijn. De trein werd de afgelopen maanden al al ingezet tussen Amsterdam en Rotterdam.

Door in de dienstregeling te rijden met reizigers, test NS hoe de trein in de praktijk presteert. Maarten Bakker, programma manager bij NS legt uit: "Een nieuwe trein is niet gelijk perfect, daarom testen we uitvoerig en brengt de fabrikant verbeteringen aan. Hierdoor bestaat de kans dat een trein naar de werkplaats moet voor onderzoek of een aanpassing. De afgelopen periode is dit enkele keren gebeurd. Inmiddels hebben de eerste twee treinen meer dan 100.000 kilometer afgelegd. Dat geeft vertrouwen voor deze volgende stap. Den Haag - Eindhoven is het tweede traject waar ICNG testritten rijdt, zo doen we zo vroeg mogelijk ervaring op."

Samenstelling

De samenstelling van de trein voor de bestaat in eerste instantie uit twee vijfdelige treinstellen, en zijn goed voor in totaal 552 zitplaatsen. Na de zomer wordt dit uitgebreid naar een achtdelige en een vijfdelige die goed zijn voor 717 zitplaatsen. Uit recent onderzoek van NS blijkt dat reizigers het rij- en zitcomfort van de ICNG beoordelen met het rapportcijfer 8,3. Zitplaatsen in de eerste als tweede klasse zijn voorzien van stopcontacten en USB-poorten. Ten opzichte van de huidige Intercity’s op dit traject beschikt de trein over extra bagageruimte, grote deuren met een gelijkvloerse instap en meer beenruimte.

Momenteel zijn er bij de NS al vier vijf-delige stellen, en één achtdelig stel in dienst. Op korte termijn komen er weer twee treinstellen bij: Een vijfdelige en een achtdelige. Elke maand worden er een aantal nieuwe treinstellen geleverd die vervolgens enkele weken intensief getest zullen worden voordat reizigers in kunnen stappen.

Eerste onderhoudsbeurt

Iedere drie maanden krijgen treinen van NS een grote onderhoudsbeurt. Net als bij een auto kijken en meten de monteurs in de NS-werkplaats op de Amsterdamse Watergraafsmeer dan allerlei dingen na. Duco Bos, monteur bij NS, vertelt: "We controleren bijvoorbeeld de deursluit-tijden, vervangen de filters van de airco, checken de remvoeringen en gaan na of de wielen nog mooi rond zijn. We werken met een team van 6-7 collega’s aan zo’n controle. Dit duurt ongeveer 2 tot 3 dagen en daarna gaat de trein weer de dienstregeling in." De ICNG die als allereerste reed op het traject Amsterdam - Rotterdam heeft deze onderhoudsbeurt recent gehad.