NS wil in 2024 meer treinen laten rijden
Een deel van de geschrapte treinen in 2022 en 2023 keren aan het eind van dit jaar weer terug. De NS heeft de nieuwe dienstregeling aangeboden aan het regionale overheden en reizigersorganisaties verenigd in het LOCOV. In totaal rijdt NS volgend jaar 1.800 extra treinen per week.
Volgens de adviesaanvraag rijden er straks tussen de grote steden weer vier Intercity’s per uur, ook in de weekenden en in de daluren. Veel populaire trajecten die in 2023 nog niet uitgebreid konden worden, krijgen nu weer meer verbindingen. Zo keert de rechtstreekse Intercity Direct over de hogesnelheidslijn tussen Breda en Amsterdam terug, die nu nog tot aan Rotterdam rijdt.
Ook gaat de frequentie van diverse Sprinters omhoog. Wel gaan op rustige momenten op een aantal trajecten minder Sprinters rijden. Een andere belangrijke wijziging: de reistijd naar Berlijn wordt een halfuur korter door de inzet van nieuwe Siemens Vectron locomotieven die niet meer op het grensstation van Bad Bentheim gewisseld hoeven te worden. Dit houdt wel in dat de huidige 1700-locs met pensioen zullen gaan.
Reisgedrag blijvend veranderd
Na de coronacrisis is het reisgedrag blijvend veranderd, meldt de NS. De vervoerder ziet op sommige momenten minder reizigers in de trein, zoals op vrijdag. In daluren en in het weekend tikt het reizigersaantal juist al niveaus aan van voor corona. Dinsdagen en donderdagen zijn typische forensendagen geworden.
Nederland reist anders en NS past zich daarop aan. Daarom bouwen we, waar we zien dat reizigersaantallen groeien, de dienstregeling stap voor stap uit. Zo willen we in 2024 op maandag tot en met donderdag meer treinen rijden. En ook in het weekend breiden we uit. Dan rijden er tussen onze grote steden weer vier treinen per uur. Dat brengt regio's bij elkaar en reizigers comfortabel op hun bestemming.
Nieuw treinpersoneel
Door de uitgebreide werving heeft NS afgelopen jaar veel nieuw treinpersoneel en andere maatregelen kunnen aannemen, waardoor de problemen van personeelstekort een stuk kleiner is dan voorheen. Afgelopen maanden heeft NS met reizigersorganisaties en overheden veelvuldig contact gehad over de dienstregeling. Daarin is ook nadrukkelijk de wens van de uitbreidingen naar boven gekomen. NS heeft de mogelijkheid onderzocht om op meer trajecten meer treinen te rijden om zo de bereikbaarheid verder te verbeteren. Kijkend naar het personeelsbestand, de werkdruk en de verwachte reizigersgroei, heeft NS de keuze gemaakt om de uitbreidingen vooral door te voeren op de plekken waar zoveel mogelijk reizigers van de verbeteringen kunnen profiteren.
Dienstregeling 2024
De dienstregeling van 2024 bouwt voort op de dienstregeling 2023. Enkele belangrijke uitbreidingen en verbeteringen die NS wil doorvoeren zijn als volgt:
- Tussen Amsterdam en Breda rijdt NS weer drie keer per uur een rechtstreekse Intercity Direct over de Hogesnelheidslijn. Dat is nu nog één keer met de Intercity Brussel en twee keer per uur met een overstap. Tussen Amsterdam en Rotterdam blijven er vijf Intercity Direct-treinen per uur rijden. In het weekend gaat NS vijf Intercity Direct-treinen rijden tussen Amsterdam en Rotterdam, in plaats van drie.
- NS verhoogt in de daluren doordeweeks en in het weekend de frequentie van Intercity’s op diverse trajecten van twee keer per uur naar vier keer per uur. Dit zijn bijvoorbeeld de trajecten tussen Utrecht en Den Haag, Utrecht en Rotterdam, Den Haag en Amsterdam, Schiphol en Nijmegen en tussen Dordrecht en Schiphol. In de spits is dit nu al vier keer per uur.
- Tussen Schiphol en Arnhem en tussen Dordrecht en Schiphol verhoogt NS in het weekend de IC-frequentie van twee naar vier keer per uur.
- In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS extra Intercity’s op het traject van Arnhem via Utrecht en Schiphol naar Rotterdam (v.v.), waardoor hier weer elke tien minuten een Intercity rijdt.
- In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS tussen Dordrecht en Rotterdam extra Sprinters, waardoor hier weer elke tien minuten een Sprinter rijdt.
- In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS tussen Assen en Groningen vier Sprinters per uur. Nu is dat nog twee keer per uur.
- Tussen Arnhem en Nijmegen verhoogt NS in het dal op werkdagen, het aantal Sprinters naar vier per uur. In de spits was dit al zo.
- NS rijdt op vrijdag, zaterdag en zondag rechtstreekse Intercity’s tussen Heerlen en de Randstad, op dit moment stappen reizigers op die dagen nog over in Eindhoven.
- De Sprinter tussen Dordrecht, Breda, ’s-Hertogenbosch en Nijmegen rijdt in de avonduren en in het weekend twee keer per uur, waar dat nu één keer per uur is.
- De Sprinter van Leeuwarden naar Zwolle, rijdt door naar Lelystad. Daarmee ontstaat een nieuwe verbinding, waarmee de huidige overstap voor reizigers naar Dronten en Kampen Zuid verdwijnt. De reistijd van Meppel naar Dronten wordt daardoor 22 minuten korter.
- De reistijd met de Intercity Berlijn is een halfuur korter. Dat wordt mogelijk door aanpassingen aan de Nederlandse spoorinfrastructuur en het inzetten van andere locomotieven. Wel stopt deze trein niet meer in Almelo.
- NS verkort de reistijd van Sprinters tussen Utrecht en Tiel en tussen Utrecht en ’s-Hertogenbosch met ongeveer zeven minuten op vrijdag tot en met zondag.
De trajecten waar NS op rustige momenten minder Sprinters gaat rijden:
- Tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders gaat het aantal Sprinters tijdens de daluren van vier naar twee per uur.
- Tussen Utrecht Centraal en Woerden gaat het aantal Sprinters in de daluren van vier naar twee per uur.
- Tussen Utrecht Centraal en Hoofddorp gaat het aantal Sprinters op vrijdag van vier naar twee per uur.
- Tussen Hoofddorp en Leiden Centraal gaat het aantal Sprinters op vrijdag van vier naar twee per uur
Naar verwachting brengen de consumentenorganisaties en de regionale overheden aan het eind van de zomer een advies uit. Daarna is het besluit formeel definitief, en zal de nieuwe dienstregeling ingaan op zondag 10 december van dit jaar.