Wadloper snel van de baan op de Maaslijn
"De oude Wadlopers die nu nog dienst doen op de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond, zijn uiterlijk februari weg. De aanvoer van de zestien nieuwe treinen vanuit de fabriek in Zwitserland verloopt voorspoediger dan verwacht. Hopelijk kunnen we nog eerder dan februari afscheid van de Wadlopers nemen."
Aldus raildirecteur Frank van Setten van vervoersbedrijf Veolia.
Sinds een week rijden de eerste nieuwe treinen van het merk Stadtler op het drukste deel van de Maaslijn, het deel tussen Boxmeer en Nijmegen.
De nieuwe voertuigen, zijn voorzien van onder meer airco, beveiligingscamera's, platte schermen met digitale reizi-gersinformatie, gelijkvloerse opstap tussen perron en trein, speciaal ingerichte zitplaatsen voor gehandicapten en eersteklascoupés met stopcontact. En is vrijwel hetzelfde als de Spurt GTW die Arriva heeft rondrijden in Groningen en Friesland.
De eerste paar nieuwe treinen heeft Veolia nu al moeten inzetten op het noordelijke traject, omdat steeds meer van die verouderde en intensief gebruikte Wadlopers, die gehuurd zijn van de NS, de geest geven.
De nieuwe exemplaren gaan, aldus Van Setten, vanaf zondag 9 december structureel op het héle traject (Roermond-Nijmegen) rijden. Dan wordt ook de nieuwe dienstregeling van kracht.
"De nieuwe treinen die nu in de ochtend- en avondspits op dit traject worden ingezet, doen de overige uren dienst als oefen-trein voor machinisten. Vandaar dat ze nog niet permanent worden ingezet."
Alle treinbestuurders van Veolia krijgen een werkweek lang instructie over de nieuwe trein. "Vooral het remmen is anders", zegt een machinist die deze week voor het eerst een nieuwe trein bestuurde. "Voortaan moeten we veel meer elektrisch remmen en minder pneumatisch. Dat geeft een ander gevoel bij het remmen. Daar moet je gewoon even aan wennen."
Aldus raildirecteur Frank van Setten van vervoersbedrijf Veolia.
Sinds een week rijden de eerste nieuwe treinen van het merk Stadtler op het drukste deel van de Maaslijn, het deel tussen Boxmeer en Nijmegen.
De nieuwe voertuigen, zijn voorzien van onder meer airco, beveiligingscamera's, platte schermen met digitale reizi-gersinformatie, gelijkvloerse opstap tussen perron en trein, speciaal ingerichte zitplaatsen voor gehandicapten en eersteklascoupés met stopcontact. En is vrijwel hetzelfde als de Spurt GTW die Arriva heeft rondrijden in Groningen en Friesland.
De eerste paar nieuwe treinen heeft Veolia nu al moeten inzetten op het noordelijke traject, omdat steeds meer van die verouderde en intensief gebruikte Wadlopers, die gehuurd zijn van de NS, de geest geven.
De nieuwe exemplaren gaan, aldus Van Setten, vanaf zondag 9 december structureel op het héle traject (Roermond-Nijmegen) rijden. Dan wordt ook de nieuwe dienstregeling van kracht.
"De nieuwe treinen die nu in de ochtend- en avondspits op dit traject worden ingezet, doen de overige uren dienst als oefen-trein voor machinisten. Vandaar dat ze nog niet permanent worden ingezet."
Alle treinbestuurders van Veolia krijgen een werkweek lang instructie over de nieuwe trein. "Vooral het remmen is anders", zegt een machinist die deze week voor het eerst een nieuwe trein bestuurde. "Voortaan moeten we veel meer elektrisch remmen en minder pneumatisch. Dat geeft een ander gevoel bij het remmen. Daar moet je gewoon even aan wennen."