Stichting Hondekop meldt zich bij ACM voor aanvraag van pendeltrein van en naar Spoorwegmuseum
De Stichting Hondekop heeft een aanvraag voor 'open toegang' bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ingediend om vanaf 1 januari 2026 passagiersdiensten aan te bieden op het traject tussen Utrecht Centraal en de Utrecht Maliebaan, en van Utrecht Maliebaan naar Amersfoort Centraal. Het zou de eerste keer zijn dat een stichting die zich inzet voor het behoud van nostalgisch materieel, zich bij de ACM gemeld heeft.
De aanvraag meldt dat de stichting op 1 januari 2026, of zelfs eerder, maar niet eerder dan 1 januari 2025 op het traject wil gaan rijden met historisch elektrisch materieel. Als materieel wat er mogelijk zal worden ingezet wordt er genoemd: Een Mat'54 Hondekop-vier (de 766), de Mat'57 Benelux Hondekop (220.902) en diverse treinstellen Mat'64. Welke ze precies bedoelen is niet bekend, maar momenteel zijn de volgende rijvaardig: de 904 van CREW 2454, 876 van het Spoorwegmuseum en 466 van de Karel Foundation.
Dienstregeling
De voorlopige dienstregeling die de stichting heeft doorgegeven aan de ACM kent geen vast patroon over de hele dag, en rijdt als er geen schoolvakanties zijn enkel van dinsdag tot en met zondag, en ook op de maandag als er schoolvakanties zijn. Incidenteel kan er op ook op de maandag worden gereden als er speciale evenementen zijn in Spoorwegmuseum.
Opvallend is dat de trein de route van de huidige pendeltrein volgt, die momenteel met regulier NS-materieel wordt uitgevoerd. Ook valt op dat deze het pad van de voormalige Heimwee Express volgt. Dit was een pendeldienst van het Spoorwegmuseum die tot 2015 maandelijks met hun eigen historisch materieel werd gereden, en enkele keren per weekend heen en weer pendelde als niet-reguliere trein. Hiervoor dienden treintickets gekocht te worden bij de museumwinkel.
De dienstregeling die de Stichting Hondekop heeft opgegeven is als volgt, maar staat nog niet vast.
Open toegang
Met 'open toegang' kunnen andere partijen met een vaste dienstregeling ook gebruik maken van het hoofdrailnet. Dit is sinds 2021 mogelijk vanwege een nieuwe Europese wetgeving zodat er geen sprake meer is van overheidsconcessies. Momenteel is NS de enige die gebruik mag maken van het Hoofdrailnet, maar vanaf 2025 wil de overheid deze weer onderhands aan NS gunnen. De EU en andere reizigerspartijen zijn tegen onderhandse gunning van de overheid, omdat de NS dan het alleenrecht krijgt voor de Hoofdrail-concessie, waarop andere vervoerders geen ruimte krijgen.
Het is echter niet uitgesloten dat er na 2025 treinen van andere vervoerders op het Hoofdrailnet zullen verschijnen. Volgens de Europese regelgeving hebben vervoerders namelijk de mogelijkheid om spoorcapaciteit bij de ACM aan te vragen op het Hoofdrailnet, die de aanvraag zal beoordelen. Als blijkt dat treinen van derde vervoerders de dienst van de concessiehouder niet benadelen, is het de verantwoordelijkheid van spoorbeheerder ProRail om deze capaciteit toe te wijzen.
Inmiddels hebben ook NS, FlixTrain, Arriva en Qbuzz zich ingeschreven voor zowel nationale als internationale verbindingen, waaronder ook nachttreinen.