Eurostar vervoerde in 2023 22 procent meer reizigers
Eurostar heeft aangekondigd dat het vervoersbedrijf in het afgelopen jaar 18,6 miljoen passagiers heeft vervoerd, wat een stijging van 22% ten opzichte van 2022 is. Het bedrijf noemt deze stijging een mooie opmars naar een ambitie van 30 miljoen reizigers in 2030 met de huidige vloot aan materieel.
Deze grote stijging is het gevolg van een grote vraag op de routes naar Londen, Parijs en Amsterdam. Het is een eerste stap van de om de doelstelling voor het vervoeren van 30 miljoen passagiers tegen 2030, waar te maken. Het huidige aantal ligt hiermee momenteel op hetzelfde niveau als voor de corona-pandemie. Eurostar vervoerde in 2023 1,9 miljoen passagiers tussen Nederland en Frankrijk wat een stijging is van 17% en 1,1 miljoen tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk wat een stijging is van 38%, en meer dan een miljoen naar België met een stijging van 22%.
"Eurostar groeit en in 2023 hebben we in de vijf landen waarin we opereren, veel meer klanten aan boord mogen verwelkomen. Ons doel is om meer passagiers te stimuleren de trein te nemen, wat een win-win is voor zowel onze klanten als de wereld. Ons doel is om in 2030, 30 miljoen passagiers te vervoeren. Met de recente groei van 22% in 2023 zijn we goed op weg om deze doelstelling te behalen", legt Gwendoline Cazenave, CEO van Eurostar, uit.
Groei van 50 procent met huidige vloot
Als een van deze strategiëen wil het bedrijf met zijn huidige vloot aan 51 treinen die ambitie bereiken. Maar ook wil het bedrijf vanaf juni in dit jaar de E320 die momenteel enkel tussen Londen St. Pancras en Amsterdam wordt ingezet, ook inzetten voor ritten naar Parijs. De reden hiervoor is dat dit type trein extra capaciteit kent. Daarnaast zullen de vernieuwde 'Thalys'-stellen (ook bekend als PBA) na hun modernisering 7 procent extra zitcapaciteit kennen. Deze stellen zijn overigens niet geschikt om naar Londen te rijden.
Verbouwing terminal Amsterdam
Het bedrijf belooft zijn groeistrategie ook in 2024 voort te zetten, waarbij er rekening wordt gehouden met de aankomende beperkingen als station Amsterdam Centraal voor een halfjaar op de schop gaat. Vanaf 14 juni zal de terminal voor 6 maanden gesloten zijn in verband met een verhuizing naar de Amstel-passage zodat Eurostar uiteindelijk meer passagiers van en naar Londen kan vervoeren.
In deze periode zal Eurostar enkel rijden tussen tussen Amsterdam en Brussel Zuid/-Midi, waar ook de bagage- en paspoortcontrole plaats zal vinden, en waar kan worden overgestapt. De terugreis vanuit Londen zal wel een directe verbinding worden, omdat de bagage- en paspoortcontrole al in Londen plaatsvindt.
"Amsterdam is een belangrijk knooppunt voor het internationale netwerk van Eurostar", vervolgt Gwendoline Cazenave. "In 2024 blijven we duurzame reizen aanbieden, met de tijdelijke oplossing tijdens de renovatiewerkzaamheden aan het station van Amsterdam, kunnen we de continuïteit van de directe verbinding tussen Amsterdam en Londen blijven waarborgen. Vanuit Amsterdam en Rotterdam kunnen passagiers, met een Eurostar-verbinding via 8 verschillende routes, naar Londen blijven reizen. De bouw van een nieuwe terminal is van cruciaal belang voor onze passagiers om het niveau van comfort naar een hoger niveau te tillen."
Veel reizigers tijdens Olympische en Paralympische Spelen
Eurostar verwacht in lijn van de ambitie van de stijging van het aantal reizigers, tijdens de Olympische en Paralympische Spelen in de zomermaanden bijna twee miljoen passagiers te verwelkomen op de verschillende routes naar Parijs.