Staatssecretaris: Ondanks constructiefouten HSL geen vermindering treindienst
Vivianne Heijnen, demissionair staatssecretaris van Infrastructuur, verklaarde vrijdagmorgen aan het begin aan de ministerraad dat er geen noodzaak is om de dienstregeling op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam te verminderen. Vanwege scheuren in infrastructuele bouwwerken heeft ProRail donderdag bekend gemaakt dat er minder IC Direct treinen van NS tussen Amsterdam en Rotterdam zullen rijden.
Het HSL-spoor kent een lange geschiedenis van diverse debacles, waaronder het Fyra-debacle, en nu sluit ook de broze stabiliteit van de constructie zich bij dit rijtje aan. Vorig jaar werden er al bij de Rijpwetering scheuren geconstateerd in een viaduct waarna er op dat deel van het traject een snelheidsbeperking van 80 kilometer per uur gold.
Nu is gebleken dat er ook enkele bruggen en viaducten tussen Hoofddorp en de Groene Hart-tunnel liggen die ook scheuren zouden bevatten. Na een snel onderzoek van spoorbeheerder ProRail wordt het niet veilig geacht om ook op die plekken treinen te laten rijden met een snelheid van 160 km/u. Inmiddels geldt daar een snelheidsbeperking van 120 km/u. Het ministerie is van mening dat ondanks deze maatregel niet in de dienstregeling gesneden hoeft te worden.
Rover: "Nieuw HSL-debacle onaangename verrassing"
Reizigersvereniging Rover spreekt over een nieuw debacle wat als een onaangename verrassing komt. De vereniging vreest dat de reizigers opnieuw lang moet wachten tot een goede oplossing komt waarmee de treinen weer de gewenste hoge snelheid kunnen rijden. "Dit is een hele onaangename, lelijke verrassing voor reizigers", stelt Rover-directeur Freek Bos. "We waren juist in afwachting van het verwijderen van snelheidsbeperkingen zodat de nu al bestaande vertragingen zouden afnemen. In plaats daarvan, krijgen we er alleen maar meer".
Ook pleit Rover voor een tijdelijke afschaffing van de verplichte toeslag die tussen Schiphol Airport en Rotterdam geldt. "De hogesnelheidstreinen rijden het traject deels met de snelheid van een Sprinter. Daarnaast kan de reiziger niet rekenen op tijdige aankomst op bestemming. Je kunt hier met goed fatsoen geen toeslag voor vragen". Ook Voor Beter OV heeft laten weten dat ze voor een afschaffing van de toeslag zijn. Naast het afschaffen van de toeslag spreekt Rover ook over het automatisch terug te laten betalen van toeslagabonnementen.
De spoorbeheerder van de HSL is Infraspeed. Rover stelt dat zij uiteindelijk de kosten moeten dragen om de problemen op het HSL-spoor op te lossen.