Materieel updates mei
Er is weer een hoop veranderd in het materieelpark van de NS en Syntus.
Hier volgt weer een overzicht.
ICM
23 april: 4201 in revisie, de 4097 maakte een proefrit.
6 mei: De 4209 is in revisie gegaan.
VIRM:
- De 9522 zal zeer spoedig de werkplaats uitkomen in een OV-Chipkaart bestickering.
DDM:
Nadat al eerder de Bv 26-37 472, die sinds januari 2006 met zware brandschade aan de kant staat, was afgevoerd, is nu ook de Bvk 26-37 114 uit het materieelpark afgevoerd (ook brandschade te Enkhuizen). Het betekent dat de rijtuigen gesloopt zullen gaan worden, echter dit kan nog wel enige tijd duren.
DD-AR:
Officieel afgevoerd zijn rijtuigen: Bv 280 7208 (zeer zware brandschade in maart 2006), Bvk 270 7040 (botsing met de 419 in januari 2009) en 270 7079 (botsschade in juni 2009).
SLT:
- De SLT's beginnen nu goed in te stromen. De 2432 is ook al in ons land in dienst, maar daarvan was bij de redactie de afleveringsdatum nog niet bekend. Ook worden de SLT weer zo goed als op juiste volgorde weer afgeleverd, nadat eerder door ruimte tekort in Duitsland de stellen op diverse plekken stonden.
- Ook zijn er geruchten dat bij een goede instroming begin volgend jaar dat Mat '64 versneld terzijde zou kunnen komen te staan, op de stellen die tussen Zwolle en Emmen rijden na.
- Ook gaan er SLT's rijden op de Hoekse Lijn tussen Schiedam en Hoek van Holland.
- Op Koninginnedag werd SLT ook ingezet op de Zeeuwe lijn.
Afgeleverd:
7 april: 2428
12 april: 2429
14 april: 2430
16 april: 2431
26 april: 2433
8 april: 2626
13 april: 2627
15 april: 2628
20 april: 2629
22 april: 2625
27 april: 2630
29 april: 2631
In dienst:
9 april: 2427
13 april: 2426
23 april: 2428
26 april: 2429
15 april: 2610, 2624, 2626
23 april: 2608
29 april: 2629
Mat '64:
Op 26 april is de 519 terzijde gegaan. De vrijheidstrein 520 zal ook snel volgen, welke vanaf vandaag zo goed als werkeloos is.
DM '90:
16 april: Syntus 3443 en 3444 zijn weer terug naar NSR gegaan.
DH (Wadlopers):
Binnenkort gaat er weer diverse Wadlopers op transport naar Polen. Vorig jaar op 27 augustus was het laatste transport. De ruimte welke in Amsterfoort vrij zal komen zal hiermee plaatsmaken voor de opslag van DM'90 welke geconserveerd terzijde gaan.
Bron: Somda