Deutsche Bahn ziet stijging in reizigers in het langeafstandsverkeer
Het langeafstandsverkeer met de treinen in Duitsland heeft in 2023 een record behaald. Maar liefst 24 miljoen reizigers maakten gebruik van de snelle treinen van de Deutsche Bahn. Het zou gaan om een stijging van 21 procent ten opzichte van 2019, het jaar voor de coronacrisis.
De stijging is onder meer te danken aan het toegenomen zitaanbod met 13 procent, door nieuwe aansluitingen en het gebruik van langere en nieuwe treinen.
Investering in nieuwe treinen
De Deutsche Bahn (DB) verwacht dit jaar nog meer reizigers over het langeafstandsnet te vervoeren. Een van de hoogtepunten zal de inzet van de nieuwe ICE3neo zijn die naar verwachting vanaf half juni 2024 voor het eerst zal worden gebruikt op de verbindingen Frankfurt-Brussel en Frankfurt-Amsterdam. Als deze inzet plaats zal vinden zal dit een half jaar eerder dan gepland zijn. Ook zal de uitrol van deze nieuwe trein de komende jaren nog blijven doorzetten, waarbij er elke drie weken een nieuwe ICE3neo trein de fabriek van Siemens Mobility uit zal rollen.
Daarnaast investeert de Deutsche Bahn ook in 79 nieuwe ICE L treinstellen die naar verwachting eind dit jaar ook zullen gaan rijden tussen Berlijn en Amsterdam. Deze treinen zullen de bestaande IC-rijtuigen vervangen. Ook wordt er door de Oostenrijkse ÖBB een nieuwe comfortabelere Nightjet ingezet als nachttrein.
Stijging van reizigers
Volgens de Duitse vervoerder zou de intercity tussen Berlijn en Amsterdam op nummer één staan van de top vijf waarin het aantal reizigers gestegen is. Maar liefst 64.000 reizigers meer dan het voorgaande jaar hebben met deze trein gereisd, dat is een stijging van 23 procent. Daarna volgt de trein van Berlijn naar Warschau met een stijging van 51.000 reizigers wat uitkomt op een stijging van 22 procent. Daarna volgen de ritten van München naar Verona (20%), Wenen (17%) en Zürich (16%).
Ook dit jaar verwacht de DB nog diverse aanpassingen aan de dienstregeling toe te passen, waaronder de inzet van extra treindiensten tussen onder meer Frankfurt-Parijs en extra treinen naar Praag. Ook zal van de zomer de Zwitserse Giruno worden ingezet op de verbinding Frankfurt-Zürich-Milaan en vanaf deze maand ook een ÖBB RailJet tussen München en Italië.