Extra Fyra-treinstel voor Brussel - Den Haag

Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft dinsdag tijdens het Algemeen Overleg met de Vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat bekend gemaakt dat er een extra treinstel komt voor de Fyra treindienst Brussel - Breda - Den Haag. Het extra treinstel zal worden aangeschaft door de Belgische spoorwegen (NMBS).

De kwestie speelt al sinds 2005, toen er tussen Nederland en België een ministerieel akkoord werd getekend over de spoorverbinding. De Belgen zagen het belang van deze verbinding echter minder in dan de Nederlanders, waardoor vertraging ontstond. Inmiddels heeft de Belgische collega van Eurlings de NMBS opdracht gegeven het twintigste Fyra treinstel aan te schaffen, waardoor de treindienst Brussel - Breda - Den Haag verzorgd kan worden.

Het extra treinstel is nodig om acht maal per dag een treindienst Den Haag - Breda - Antwerpen - Brussel te kunnen uitvoeren. De treindienst moet per 2013 van start gaan en zal in België ook stoppen te Noorderkempen en Mechelen. In 1 uur en 45 minuten moet de Fyra van de hofstad naar de Belgische hoofdstad snellen.

In het overleg met de Tweede Kamer gaf de minister verder aan dat de Benelux voorlopig via de oude lijn blijft rijden. De NS wilde aanvankelijk in het voorjaar van 2010 de trein verleggen naar de HSL, maar daar voelt de Belgische spoorwegen niets voor. De NMBS wil wachten op het nieuwe materieel (V250), van de italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda. Daardoor zal de Benelux naar verwachting tot eind 2011 via Roosendaal blijven rijden.
De Belgen wachten liever op de nieuwe treinen, omdat NS en NMBS het niet eens konden worden over de inkomstenverdeling. Die afspraken zijn er al wel bij het nieuwe treinmaterieel.

Bron: Treinreiziger